Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Gammalt, mossigt Äppelträd? (Bilder)
          Micke.R
          Inlägg 23-03-2013, 15:07
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 77 713

Hejsan, ny på forumet och tänkte se om någon vänlig själ kan hjälpa mig lite.

Det är så att jag har flyttat och på tomten finns ett gammalt mossigt äppelträd som inte bär särskillt mycket frukt, ser gammalt ut och har ett tätt grenverk med mycket vit mossa på.

Prioriteringen ligger mest på utseendet och inte lika mycket på hur stor fruktskörd jag får. Har även en telefonledning som trädet håller på att växa in i.

Kan ni hjälpa mig med vad jag ska göra?

Bilderna finns på nedanstående länk då jag inte lyckades ladda upp dom här.

http://imgur.com/a/ooXXA

Tack på förhand!
          //Micke

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          GunillaWH
          Inlägg 07-04-2013, 09:30
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 29 233

Hej!

Det är lite svårt att se på bilden hur det ser ut med mossa. Men om det är mycket skulle jag börja med att borsta bort den så mycket jag orkade. Träden mår betydligt bättre om barken kan få ta upp ljus och dessutom blir det mindre risk för angrepp från olika kryp som gillar att bo i mossan.
          Du kan ta en vanlig skurborste och skrubba lite försiktigt (akta barken så den inte skavs av för mycket). Gör det gärna när det är fuktigt ute, eller efter ett regn, så är det lättare att få bort mossan.
          Jag köpte själv ett fritidhus för några år sen med en fin uppvuxen tomt, men med lite misskötta äppel- och plommonträd. Plommonträdet såg uråldrigt ut med massor med vit mossa men såg betydligt bättre ut efter borstningen. Det gav också mycket mer frukt året efter borstningen, men det behöver ju inte bara bero på den minskade mängden av mossa.

Sen skulle jag göra en plan för beskärningen under en 3-5-årsperiod och ta bort c:a en 1/5 -1/3 av de gamla vattenskotten. Just för att slippa jättemängder av vattenskott året efter beskärning. Är det större grenar du vill ta, så får man vara lite mer försiktig. Riktigt stora grenar ska man helst bara ta en per år.
          Jag brukar göra en beskärning i februari-mars på de gamla träden och sen håller jag efter de små skott som kommer under våren och sommaren. De är så små att man bara kan nypa bort dem, och jag tror att det inte påverkar trädet så mycket att det börjar skjuta massa vattenskott beroende på det. Man kan ju också göra det på sommaren, men då är det så svårt att se hur formen på trädet ser ut tycker jag. Är det unga träd så är det ändå bättre att göra det på sommaren, men ditt träd ser ju ut som det är rätt gammalt, så då funkar det med vinterbeskärning. Nu börjar det ju bli lite sent för en vinterbeskärning, men du kan prova att klippa ett par grenar. Bildas det ingen sav så är det nog OK att beskära även nu. Men vill du vara helt säker får du vänta till i sommar eller till nästa år.

Lycka till!
          GunillaWH (också ny på forumet)

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 11:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon