Nu när vi är inne på invandrarfrågor skulle jag gärna vilja fråga en sak.
Det finns ju även en massa utbildade och kvalificerade nysvenskar som trots detta inte lyckas få något jobb utan får ta "taxijobb och diskarjobb" och man undrar varför. Alla jobb är ju inte ens så beroende av att man måste kunna tala perfekt svenska. Därför är jag lite nyfiken på varför dessa nysvenskar t.o.m. ska behöva känna sej tvingade att byta till ett svenskt namn för att inte bli borträknade redan i första gallringen. Vad är det som gör att det är så? Det händer att man hör små antydningar om att en orsak t.ex.kan vara att synen på arbetsmoral kan skilja sej hos människor från vissa länder. "Man är inte så noga med att passa tider, man arbetar inte i samma tempo, man snackar mer än man jobbar"" osv osv. Själv jobbar jag ju på en kvinnodominerad arbetsplats och har nämligen själv aldrig märkt några tendenser åt det hållet och därför undrar jag.
Vad säger ni personalrekryterare och företagsledare, är det något ni har i åtanke när ni nyanställer eller är det bara tomt snack och ogrundade antaganden?
--------------------
**Cacki z 3**
|