Full version: Rasist?
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Carl
Jag tycker det är alldeles för lätt att kallas rasist i Sverige. Tycker man att Sverige tar in för många utlänningar bang bom! Frågan kommer är du rasist! Eller Nazist? Japan tar inte imot några asylsökande alls.
Väst europa 5-20 gånger per capita mindre än Sverige. Är hela europas befolkning rasister? Utom Sverige!
Det är ett mycket känsligt ämne tyvärr!
Jubbe063
Nej, håller inte med dig om att man lätt blir kallad rasist... Allt hänger på hur man uttrycker sig.
Anma
CITAT (Jubbe063 @ 08-04-2013, 17:36) *
Nej, håller inte med dig om att man lätt blir kallad rasist... Allt hänger på hur man uttrycker sig.

Precis så upplever jag det också.
Väldigt många inser inte själva när de faktiskt uttrycker sig rasistiskt.
Huggorm
Hur lätt det är att bli anklagad för rasism kan illustreras med historien som var uppe i media nyligen om en kvinna som ville ha en svensk taxichaufför. Läser man hennes egen version inser man att media med Aftonbladet i spetsen är som gamar som bara letar efter byten att hugga klorna i.

http://www.friatider.se/sa-hetsade-media-m...inna-i-goteborg
Cacki
Jag tycker faktiskt också att det kan bli lite överdrivet ibland. För några månader sedan hade vi en ny städerska på jobbet. En av avdelningspersonalen hade redan hunnit bekanta sej lite med henne och när nästa man kom fram för att hälsa och presentera sej så kommenterade hon även städerskans namn och sa att hon tyckte att det var ett ovanligt och fint och undrade var man kom ifrån när man hette så varpå personal nummer ett blev då upprörd och frågade vad det har för betydelse hon var väl välkommen här i alla fall. Den stackars städerskan fattade ingenting och kom sedan efteråt och undrade om vi inte tyckte om människor från hennes land eftersom pers nr1 tydligen tyckte att hon behövde försvaras.

Men visst ska man tänka på hur man uttrycker sej men i det här fallet blev det lite absurt måste jag säga.
Zixten
En del har väldigt lätt att ta till "rasistkortet"
Om det "fria tider" skriver stämmer är det ju enkelt att förstå att patienten kanske inte utryckte sig helt rätt för att hon var påverkad av smärtlindring, samtidigt som taxichaffören misssförstod saker och ting, kanske på grund av att svenskan inte var så bra.
Att då kalla patienten för rasist är ju inte helt rätt.

Samma sak händer i politiken, när en politiker i ett av de gamla partierna uttrycker oro i en fråga och lägger fram ett förslag som drabbar gruppen invandrare mest möts detta oftast av "rasistkortet" från dennes politiska motståndare, istället för att diskutera sakfrågan och kanske komma fram till att frågeställarens oro är helt obefogad, eller att det finns ett problem och gemensamt komma fram till en bra lösning.
Tapio
CITAT (Cacki @ 08-04-2013, 19:23) *
Jag tycker faktiskt också att det kan bli lite överdrivet ibland. För några månader sedan hade vi en ny städerska på jobbet. En av avdelningspersonalen hade redan hunnit bekanta sej lite med henne och när nästa man kom fram för att hälsa och presentera sej så kommenterade hon även städerskans namn och sa att hon tyckte att det var ett ovanligt och fint och undrade var man kom ifrån när man hette så varpå personal nummer ett blev då upprörd och frågade vad det har för betydelse hon var väl välkommen här i alla fall. Den stackars städerskan fattade ingenting och kom sedan efteråt och undrade om vi inte tyckte om människor från hennes land eftersom pers nr1 tydligen tyckte att hon behövde försvaras.

Men visst ska man tänka på hur man uttrycker sej men i det här fallet blev det lite absurt måste jag säga.

Halaj!

Vad gäller invandringsfrågor tycker jag att PK-maffian är ett minst lika stort problem som extremhögern. De gör en debatt fullständigt omöjlig, för ingen vill ju sitta med svarte petter (oj, rasistiskt!)
De gör att enda stället diskussionen förs är på rasistiska sidor, som friatider.

Och ändå inne på kortlekar: det är intressant vilken styrka olika offerkort har, i huggorms länk.
Taxichauffören drog rasistkortet, medan kvinnan kontrade med könskortet (kvinna =>offer för patriarkatet), och dessutom nyopererad, som en joker.
Rasistkortet har alltså högre valör än kvinnokortet!

//T
gnon49
Tror inte det finns så mycket rasism faktiskt. Bara uppförstorat av någon anledning. Att dra fram rasism stup i kvarten är bara löjligt och är nog den största anledningen till att ämnet hålls levande i media av någon underlig anledning.Livet kan vara fullt av motgångar men sällan att det är rasism, även om det kan hamna i den kategorin av bara farten.
malcolm
Varför får man inte vara rasist då om man nu vill det..?
malarmaster
det räcker att ifrågasätta integrationspolitik för att bli kallad rasist,på de kommunmöten som jag deltar i tassar alla runt och ingen vågar säga sin åsikt om invandring,kvinnoförtryck bland invandrarna,barnmisshandel,kvinnomisshandel m.m.
polisen och sociala myndigheter rapporterar en ökning av framförallt kvinnomisshandel.även här tassas det.
det talas sällan klarspråk vilka förövarna är utom i den sista meningen i rapporterna,"kulturella skillnader".
det är nämligen rasistiskt att peka ut "ahmed" .han är ju bevars svensk han också.
nej,en större öppenhet om vad som pågår,varför integrationen inte funkar,varför stora bostadsområden,företrädesvis ur miljonprogrammet,omvandlas till förvaringsplatser där man proppar in folk,medvetet eller ej,så många som 15 personer i en tvåa.
värsta jag hört är 9 i ett rum på 12 m2.(alvesta kommun).
orsaken: akut bostadsbrist,alla vandrarhem,baracker,lägenheter,campingstugor m.m är fulla.
nu börjar man om hotell,till en vansinneskostnad för kommunen.
FÅR MAN INTE PRATA OM DETTA UTAN ATT KALLAS RASIST?
i avsikt att neutralisera SD vägrar samtliga partier diskutera invandring,konsekvenser,kostnader.
det gör bara SD,ett rasistparti. vill man diskutera dessa frågor är man uppenbarligen medlem i det partiet.
därför håller alla käften,ingen är ju rasist,eller? Ulf
Zixten
Sen har vi all rasistisk maat vi stoppar i oss...
Nogger Black
Larkritspuck
Kinapuffar
pepparkaksgubbar
malcolm
Precis men det är inte politiskt korrekt.
malarmaster
CITAT (malcolm @ 08-04-2013, 22:11) *
Varför får man inte vara rasist då om man nu vill det..?

FY,malcolm är du med i SD?
nej det tror jag inte att du är men det är så politiskt inkorrekt att vara det.
och det går ju inte,eller hur? man skall vara välkomnande mot våra världsmedborgare som kommer hit många gånger från krig m.m.att de numera kommer i så stora mängder att vi inte längre klarar situationen får vi stå ut med.att vård och skola får avstå från lite pengar får vi också stå ut med för vi är ju trots allt ett oerhört rikt land. Ulf

CITAT (Zixten @ 08-04-2013, 22:16) *
Sen har vi all rasistisk maat vi stoppar i oss...
Nogger Black
Larkritspuck
Kinapuffar
pepparkaksgubbar

du glömde negerbollar,visst ja,det namnet förbjöds för flera år sedan.blir jag åtalad nu? ulf
Motti
Att utala sig om invandring och invandrare är som att gå på glas ! lätt att skär sig .Jag upplever det som det är mycket falskhet om invandringen många har åsikter ja väldigt många men ingen vågar säga något för då bli man stämplad som rasist ,man får igentligen inte ha några negativa tankar om invandrare !allt sådant sopas under mattan .Därav SD framgångar !när man pratar med folk i allmänhet så har alla åsikter om invandringen men ingen vågar igentligen gå ut offentligt med sina tankar och sitt tyckande därför att rädslan för att bli stämplad som rasist vill ingen vara med om .Att vara rasist är en sak !att tycka och tänka om invandringen i Sverige borde vara en rättighet som svensk medborgare och därmed behöver man inte vara rasist för att man har åsikter om hur invandringen ska skötas ,det tycker jag vi har rätt till att ha åsikter om .Men sätt inte en stämpel i pannan på alla som har åsikter om invandring och kalla dom inte rasister .
malcolm
Rasist har blivit ett generellt skällsord och accepterar du inte all invandrin så är du per automatik rasist, jag har personligenråkat utför alltför många från (ösststater först och främst) som tror att vi svenskar är rika och kan blåsas på pengar. Jag är hjärtligt trött på detta och varjag inte rasist förut så är jag det nu UTAN att vara medlem i SD.
malarmaster
helt rätt,motti!! ulf
malcolm
Motti har helt rätt.
*Stintan*
CITAT (malarmaster @ 08-04-2013, 22:11) *
det räcker att ifrågasätta integrationspolitik för att bli kallad rasist,på de kommunmöten som jag deltar i tassar alla runt och ingen vågar säga sin åsikt om invandring,kvinnoförtryck bland invandrarna,barnmisshandel,kvinnomisshandel m.m.
polisen och sociala myndigheter rapporterar en ökning av framförallt kvinnomisshandel.även här tassas det.
det talas sällan klarspråk vilka förövarna är utom i den sista meningen i rapporterna,"kulturella skillnader".
det är nämligen rasistiskt att peka ut "ahmed" .han är ju bevars svensk han också.
nej,en större öppenhet om vad som pågår,varför integrationen inte funkar,varför stora bostadsområden,företrädesvis ur miljonprogrammet,omvandlas till förvaringsplatser där man proppar in folk,medvetet eller ej,så många som 15 personer i en tvåa.
värsta jag hört är 9 i ett rum på 12 m2.(alvesta kommun).
orsaken: akut bostadsbrist,alla vandrarhem,baracker,lägenheter,campingstugor m.m är fulla.
nu börjar man om hotell,till en vansinneskostnad för kommunen.
FÅR MAN INTE PRATA OM DETTA UTAN ATT KALLAS RASIST?
i avsikt att neutralisera SD vägrar samtliga partier diskutera invandring,konsekvenser,kostnader.
det gör bara SD,ett rasistparti. vill man diskutera dessa frågor är man uppenbarligen medlem i det partiet.
därför håller alla käften,ingen är ju rasist,eller? Ulf

Såg du inte Uppdrag granskning om just detta med boendet?
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 08-04-2013, 22:57) *

Jag såg det, och det hela var ju lite skumt. Jag vet inte riktigt vad man skall tro om den saken, är verkligen migrationsverkets handläggare så inkompetenta som det verkade eller fanns det en anledning till att de valde svindyra campingstugor före de tomma lägenheterna? Kanske läge att kolla vem som äger den där campingen och eventuella relationer till handläggaren på migrationsverket? Det var också märkligt när handläggaren först hävdade att de haft ett möte med kommunen innan de öppnade flyktingförläggningen, men när hon blivit överbevisad ändrade sig till att mötet var efter etableringen. Om det hänt före eller efter är ju så grundläggande att jag vägrar tro att hon misstagit sig.
Motti
Om jag nu ska fortsätta lite till med mitt tyckande och tänkande confused.gif Så finner jag det rent ut sakt löjligt när jag här på forumet blivit anklagad för att ha rasistiska tankar ,min svärdotter som jag älskar så himmla mycket är av ungers börd en av mina bästa vänninor är från Eritrea har flera vänner som kommer från Mackedonien och Ungern igen !det handlar inte om färg eller vilket land du kommer ifrån det handlar om att skaffa ett jobb här lära sig svenska och intrigera sig i samhället .Flera här i byn har börjat rösta på SD för de är pensionärer och är rädda för sin ekonomiska trygghet ! Dags att den svenska regeringen tar ett snack med SD och låter bli att ignorera dom för i sista ändan kan vi hamna i en väldigt otäck situation där SD vinner ännu mer mark och kanske till och med fårmer att säga till om än vad någon önskar därför att alla partier i svensk rikstagen vägrar diskutera invandrarpolitiken öppet !Personligen förstår jag inte varför vi inte kan diskutera det på ett snyggt sätt ! Jag vill absolut inte ha SD i maktposition i rikstagen men det kan faktiskt bli så !
*Stintan*
Det är väl ändå skillnad på att ha åsikter om invandringen och att ha åsikter om invandrare. Tyvärr är det ju ofta så att det är invandrarna som får skit för att invandringspolitiken är usel. Sen pratar man om invandrare som om det vore en enhetlig grupp vilket det naturligtvis inte är.

CITAT (Huggorm @ 08-04-2013, 23:07) *
Jag såg det, och det hela var ju lite skumt. Jag vet inte riktigt vad man skall tro om den saken, är verkligen migrationsverkets handläggare så inkompetenta som det verkade eller fanns det en anledning till att de valde svindyra campingstugor före de tomma lägenheterna? Kanske läge att kolla vem som äger den där campingen och eventuella relationer till handläggaren på migrationsverket? Det var också märkligt när handläggaren först hävdade att de haft ett möte med kommunen innan de öppnade flyktingförläggningen, men när hon blivit överbevisad ändrade sig till att mötet var efter etableringen. Om det hänt före eller efter är ju så grundläggande att jag vägrar tro att hon misstagit sig.

Ja mycket skumt men det finns många som blivit mångmiljonärer genom att stuva in invandrare i små rum.
Huggorm
SD kommer aldrig få någon verklig makt ens som vågmästarparti. De kan ju bara stötta det ena eller andra blocket och därmed välja mellan två åsikter som nästan hälften av de folkvalda har. De kommer aldrig få igenom några invandringskritiska frågor eftersom de övriga partierna går emot dem då och får över 90%. Och ser man till SD:s partiprogram så är den ju knappt ens kontroversiell. De vill minska ned invandringen till en nivå som ligger närmare den i övriga Europa, och i övrigt delar de i princip allt med de andra mittenpartierna. En och annan av deras företrädare har säkerligen riktigt rasistiska och kanske till och med nazistiska värderingar, men vad spelar det för roll när de binds av partiprogrammet?
Motti
Ja där tycker jag du har rätt Stintan !invandrarna får skit för att regeringen inte vågar ta tag i problemen det ska sopas under mattan .Men där har du rädslan för att bli stämplad som rasist även på regeringsnivå !man kan ju undra hur vi ska komma till skott med problemen om vi inte vågar ta upp dom .Och där har SD fått övertaget vilket jag anser vara farligt !de har ju redan gått om kds och snart centern !vi måste föra den diskutionen under ljuset och på nivå .
Hasse_h
Det mest allvarliga med den rådande situationen är i min mening att den offentliga diskussionen urvattnas och likformas. Är man inte med på PK-tågets allenarådande åsikter, ja då blir man stämplad som rasist, tveklöst är det så. Och detta är den yttersta skammen av alla, ingen vill någonsin få det epitetet på sig, hur falskt det än må vara. För idag krävs inte mycket för att rasistkortet ska dras och då blir man social paria, utfryst i alla sammanhang, man riskerar sitt arbete och sin inkomst, sin familj och släkt etc.

Tycker exemplet med den nyopererade kvinnan som skulle åka taxi från Sahlgrenska är ett lysande exempel på de offentliga sociala avrättningar som våra diktatoriska PK-mediadrakar ägnar sig åt. Sanningen är ointressant när man tror man vittrar rasistblod. För några hundra år sedan ägnade sig PK-folk åt häxjakt och man eldade upp de som avvek och inte ville ställa sig i ledet och tycka det som kyrka och stat hade stipulerat var de korrekta åsikterna. Idag ser vi samma beteenden från PK-folk på tabloidtidningarnas förstasidor och icke att förglömma, på twitter.

Detta genomsyrar hela vårt samhälle idag, från fikabordet på jobbet via tidningarnas debattsidor till riksdagen. Många är skrämda till tystnad idag. Det finns inga politiska partier idag som erkänner problemen. Förutom SD då. Och de kan man ju inte stödja.... för då tror ju alla man är rasist.

Ridå.
Motti
Som jag upplever det så diskuteras invandrare och invandrarpolitiken i gemene mans umgänge där alla vågar ha en åsikt och det går över partigränserna ! alla vi möter har åsikter om vad som behöver göras åt det men den diskutionen förekommer i "slutna sällskap" därför att ingen vill bli kallad Rasist för det är lika med =Nazist för många och där vill ingen hamna igen på några villkor .Otäckt att det ska gömmas alla åsikter om hur vi ska ha det med invandringen .Tycker en klocka borde ringa hos alla när SD går framåt så starkt !
Själv tänker jag på hur det blev i Tyskland när Hitler tog över och skyllde alla Tyskarnas misslyckande på judarna !Inte vill vi ha en upprepning på den hemska historien ? ta dendiskutionen i regeringen diskuitionen med SD ? Kanske dom är lika skraja som resten av oss, ja vår regering ?att bli kallade rasister angel_not.gif ?
malcolm
För något år sedan stod en bil stilla strax efer påfarten till en motorväg ehär i Sthlm och en man viknadepå hjälp och som en hjälpande medborgade så stannade jag, han påstod sig vara helt utan bensin och med tre barn i bilen ville han ha hjälp. Dum som jag var lät jag honom komma med till närmaste mack och vi fyllde på hans tank med 20 liter, han var oändligt tacksam och gav mig en "guldring" som tack för hjälpen men den visade sig var av någon annan metall än guld. Förbannar mig själv att jag var så lättlurad och det gav mig en helt annan åsikt om invandrare. Är rasist efter det, speciellt när det gäller de från öststaterna
Fjortispower
CITAT (malcolm @ 09-04-2013, 00:27) *
För något år sedan stod en bil stilla strax efer påfarten till en motorväg ehär i Sthlm och en man viknadepå hjälp och som en hjälpande medborgade så stannade jag, han påstod sig vara helt utan bensin och med tre barn i bilen ville han ha hjälp. Dum som jag var lät jag honom komma med till närmaste mack och vi fyllde på hans tank med 20 liter, han var oändligt tacksam och gav mig en "guldring" som tack för hjälpen men den visade sig var av någon annan metall än guld. Förbannar mig själv att jag var så lättlurad och det gav mig en helt annan åsikt om invandrare. Är rasist efter det, speciellt när det gäller de från öststaterna

Så du menar alltså att du tror att alla därifrån gör så eller?

Själv är jag stolt svensk och ser människor som enbart individer och delar inte in dem i ursprungskategorier. Jag har haft turen att bli uppvuxen bland många invandrare och stoltserar med att tycka att de inte tillhör en enhetlig grupp.´
Motti
Jo tyvär kan sådana saker hända Malcom !men men får inte dra alla över en kam ,det finns fruktansvärt mycket bra invandrare här i Sverige som verkligen vill va här och skapa sig en framtid !tyvär så får vi också invandrare som har andra avsikter och det drabbar dom som är skötsamma !
har upplevt lite av det du skrev där vi bodde innan då vi hade ett flyktingläger för folk från öst staterna de snodde min cyckel bla och i alla affärer i samhället ,hon som var flyktingchef där var god vän med min mamma !men de flesta invandrare vill väl och vill skapa sig en god framtid här i Sverige ,dom andra tycker jag vi kan skicka tillbaks dom som ägnar sig åt kriminalitet mm.Ja så va det sakt och jag lär få skit för det också .Tycker vi ska värna om dom invandrarna som verkligen vill skaffa jobb och leva här !Jag har träffat många härliga sådana i mitt liv .
malcolm
Jag drar vrekligen inte alla över en kam men vill heller inte vara så "politiskt korrekt" att jag accepterarvad som helst och det är ett faktum att invandare står till största delen vad det gäller kriminalitet här i landet. Jag brukar se en programserie på TV4/fakta och där består de kriminella oftsast av svarta människor som begår brotten. Visst kan man säga att de lever i sådana situationer att det är därför de begår brott men vad jag förstått så är de alla medvetna om att de gör fel.
malarmaster
CITAT (*Stintan* @ 08-04-2013, 22:57) *

jo,men det har inget med kommunerna att göra.
migrationsverket har ansvar för nyanlända i två år,därefter skall de slussas ut till andra kommuner som har arbete o bostad att erbjuda.
tyvärr ser inte verkligheten ut så,ytterst få kommuner har arbete att erbjuda även om de kanske har lediga bostäder.
efter migrationsverkets två år går ansvaret över till kommunen som då får ordna bostad och försörjning,vissa kommuner med extremt många invandrare får ett litet extrastöd av staten.
i min kommun,Alvesta driver migrationsverket en anläggning,efter två år går ansvaret över till kommunen.
en flykting har ingen skyldighet att flytta om den inte vill,följden blir att ett växande antal hamnar hos socialförvaltningen som har att fixa tak o mat.detta betalas av kommunala skattemedel vilket genererar ett betydande underskott.detta i kombination med nedgången i övrig ekonomi där även svenskar i större utsträckning hamnar i försörjningsstöd blir det en ohållbar situation. några grannkommuner har erbjudit bostäder till dessa flyktingar( och därmed också försörjning,) men de vägrar flytta.finns inga lagliga möjligheter att få dem till det.
att t.ex Lessebo kommun i reportaget lämnade dubbla budskap,"jo,vi har tomma bostäder och jo,de får gärna komma" kan kanske också ses som,"Nej,vi vill inte ta över försörjningsbördan då vår ekonomi redan är hårt ansträngd pga hög arbetslöshet".
Så är läget Stintan. Reportaget var inte heltäckande utan var mest ute för att svärta ner migrationsverket som står inför en omöjlig situation.
den kommunala situationen efter migrationsverkets insatser nämndes inte,det är ju trots allt de som får ta smällen.
Ulf
malarmaster

det är ett gammalt trick,malcolm.
för några år sedan drev ett gäng omkring i bilar och körde samma trick.
"snälla,slut på bränsle,du köpa guldhalsband billigt,vi kan tanka"därefter släpades ett antal gråtande barn ur bilarna(de var alltid två bilar) och vilken naiv svensk rörs inte av barnatårar.
att guldet var mässing begrep få.
detta var en följetong i tidningen hela sommaren men de lyckades alltid lura någon.
själv blev jag stoppad en sen kväll och barnagråt och erbjudanden om billigt guld haglade,jag ringde polisen istället och då fick de fart,de bränsletomma bilarna gick plötsligt riktigt bra när de drog.
Tips: öppna aldrig dörren,ha dörren låst,prata genom en springa i bilfönstret.kolla var de andra i gänget är.
stäng inte av bilen utan se till att du kan köra iväg ifall det behövs.
tråkigt,jag brukar alltid hjälpa folk längs vägarna men numera vågar man ju knappt stanna. ulf
Cacki
Nu när vi är inne på invandrarfrågor skulle jag gärna vilja fråga en sak.

Det finns ju även en massa utbildade och kvalificerade nysvenskar som trots detta inte lyckas få något jobb utan får ta "taxijobb och diskarjobb" och man undrar varför. Alla jobb är ju inte ens så beroende av att man måste kunna tala perfekt svenska.
Därför är jag lite nyfiken på varför dessa nysvenskar t.o.m. ska behöva känna sej tvingade att byta till ett svenskt namn för att inte bli borträknade redan i första gallringen.
Vad är det som gör att det är så?
Det händer att man hör små antydningar om att en orsak t.ex.kan vara att synen på arbetsmoral kan skilja sej hos människor från vissa länder. "Man är inte så noga med att passa tider, man arbetar inte i samma tempo, man snackar mer än man jobbar"" osv osv. Själv jobbar jag ju på en kvinnodominerad arbetsplats och har nämligen själv aldrig märkt några tendenser åt det hållet och därför undrar jag.

Vad säger ni personalrekryterare och företagsledare, är det något ni har i åtanke när ni nyanställer eller är det bara tomt snack och ogrundade antaganden?

*Stintan*
CITAT (malarmaster @ 09-04-2013, 06:57) *
jo,men det har inget med kommunerna att göra.
migrationsverket har ansvar för nyanlända i två år,därefter skall de slussas ut till andra kommuner som har arbete o bostad att erbjuda.
tyvärr ser inte verkligheten ut så,ytterst få kommuner har arbete att erbjuda även om de kanske har lediga bostäder.
efter migrationsverkets två år går ansvaret över till kommunen som då får ordna bostad och försörjning,vissa kommuner med extremt många invandrare får ett litet extrastöd av staten.
i min kommun,Alvesta driver migrationsverket en anläggning,efter två år går ansvaret över till kommunen.
en flykting har ingen skyldighet att flytta om den inte vill,följden blir att ett växande antal hamnar hos socialförvaltningen som har att fixa tak o mat.detta betalas av kommunala skattemedel vilket genererar ett betydande underskott.detta i kombination med nedgången i övrig ekonomi där även svenskar i större utsträckning hamnar i försörjningsstöd blir det en ohållbar situation. några grannkommuner har erbjudit bostäder till dessa flyktingar( och därmed också försörjning,) men de vägrar flytta.finns inga lagliga möjligheter att få dem till det.
att t.ex Lessebo kommun i reportaget lämnade dubbla budskap,"jo,vi har tomma bostäder och jo,de får gärna komma" kan kanske också ses som,"Nej,vi vill inte ta över försörjningsbördan då vår ekonomi redan är hårt ansträngd pga hög arbetslöshet".
Så är läget Stintan. Reportaget var inte heltäckande utan var mest ute för att svärta ner migrationsverket som står inför en omöjlig situation.
den kommunala situationen efter migrationsverkets insatser nämndes inte,det är ju trots allt de som får ta smällen.
Ulf

Bra försök till bortförklaring. Självklart har det med kommunerna att göra. Men du har ju varit med och röstat fram en sån superregering så det borde väl inte vara så många som behöver försörjningsstöd.(Obs ironi) Dessutom är det väl rimligt att alla kommuner tar emot flyktingar. Vill dom sen inte flytta så är det väl bara bra för då blir det i alla fall lite spridning och inte alla måste bo i Södertälje, Botkyrka, Rosengård m.fl. invandrarområden.
Huggorm
CITAT (Cacki @ 09-04-2013, 08:09) *
Det finns ju även en massa utbildade och kvalificerade nysvenskar som trots detta inte lyckas få något jobb utan får ta "taxijobb och diskarjobb" och man undrar varför.

Om du syftar på de där läkarna som fick köra taxi istället, så är de i princip en myt. Någon enstaka kanske har funnits, men inte mer än så. Undrar om det inte var Aftonbladet som körde den kampanjen också?
Rebecca
CITAT (malcolm @ 09-04-2013, 00:55) *
som helst och det är ett faktum att invandare står till största delen vad det gäller kriminalitet här i landet.

Vad tror du det beror på? Att de ÄR såna eller att integrationspolitiken är helt åt h*lvete?

CITAT (Huggorm @ 09-04-2013, 08:20) *
Om du syftar på de där läkarna som fick köra taxi istället, så är de i princip en myt. Någon enstaka kanske har funnits, men inte mer än så. Undrar om det inte var Aftonbladet som körde den kampanjen också?

Källa på att det är en myt?
Cacki
CITAT (Huggorm @ 09-04-2013, 08:20) *

Nej, jag tänker inte specifikt på läkare utan menar lite mer allmänt. Läkarbrist har vi ju och vad det gäller att vissa av dem dessutom har med sej specialkunskaper i t.ex. tropikmedicin som kan vara användbara med tanke på att vi får fler och fler invandrare från sådana länder. Det vill man naturligtvis ta tillvara och det ses som extra merit.
Anma

Det är det som är så himla skrämmande. Några skumraskmänniskor kommer från andra länder, gör något dumt och så vips är hela folkslaget kriminella och hatade!
Det finns massor med svenskar som mördar, stjäl och skändar. Jag har blivit överfallen av en svensk. Den person som körde på mig och orsakade min olycka var svensk. Jag har blivit lurad på pengar av svenskar. Jag har på många sätt blivit sviken av svenskar. Inte sjutton hatar jag alla svenskar för det.

En gång i tonåren var det några utländska killar som trakasserade mig och mina kompisar på tunnelbanan i Stockholm. Bland annat kastade de ner våra väskor på spåret så att vi fick be personalen om hjälp att få upp dem. Rena turen att de inte blev överkörda av tunnelbanan. Nu kunde jag hatat alla invandrarkillar efter det, men jag hade redan då förstånd att inse att det var dessa individer som var idioter. Inte de och alla deras landsmän.
Aqvakul
CITAT (malcolm @ 09-04-2013, 00:55) *
det är ett faktum att invandare står till största delen vad det gäller kriminalitet här i landet. Jag brukar se en programserie på TV4/fakta och där består de kriminella oftsast av svarta människor som begår brotten.

Nej, invandrare står inte för huvuddelen av brotten. Nej, de flesta brotten begås av svenskar. nej, afrikaner som grupp är inte överrepresenterade. Men visst är invandrare överrepresenterade, liksom ungdomar och män.
Anma
CITAT (Cacki @ 09-04-2013, 08:09) *
Nu när vi är inne på invandrarfrågor skulle jag gärna vilja fråga en sak.

Det finns ju även en massa utbildade och kvalificerade nysvenskar som trots detta inte lyckas få något jobb utan får ta "taxijobb och diskarjobb" och man undrar varför. Alla jobb är ju inte ens så beroende av att man måste kunna tala perfekt svenska.
Därför är jag lite nyfiken på varför dessa nysvenskar t.o.m. ska behöva känna sej tvingade att byta till ett svenskt namn för att inte bli borträknade redan i första gallringen.
Vad är det som gör att det är så?
Det händer att man hör små antydningar om att en orsak t.ex.kan vara att synen på arbetsmoral kan skilja sej hos människor från vissa länder. "Man är inte så noga med att passa tider, man arbetar inte i samma tempo, man snackar mer än man jobbar"" osv osv. Själv jobbar jag ju på en kvinnodominerad arbetsplats och har nämligen själv aldrig märkt några tendenser åt det hållet och därför undrar jag.

Vad säger ni personalrekryterare och företagsledare, är det något ni har i åtanke när ni nyanställer eller är det bara tomt snack och ogrundade antaganden?

Jag har en vän som har utländsk mamma och svensk pappa. Hon fick sin mors efternamn. Hon utbildade sig och började söka jobb. Det var först då hon bytte tull sin pappas svenskklingade efternamn som hon började få komma på intervjuer. Denna person är född i Sverige och har uppfostrats svenskt av sin mamma, då föräldrarna skilde sig redan när hon var en liten flicka.
Anki på Öland
CITAT (Motti @ 09-04-2013, 00:37) *
...........där vi bodde innan då vi hade ett flyktingläger för folk från öst staterna de snodde min cyckel bla......

Jag bodde tidigare granne med en skola där det inte gick några invandrare, men min cykel blev stulen ändå....
Ugglemormor
En fundering på så här på morgonkvisten......

När Sverige hade invandrare då någon gång på 60-talet, så kom de inte hit och begärde en hel uppsättning av en lägenhet, bil, bidrag ---- de kom hit för att arbeta från första dagen och tror inte att de levde på svenskarnas bekostnad...
Även då fanns det en viss markering --- ex. att inte gå till de ställen där de bodde, men inget annat....

Numera kan man inte ens andas om de som kommer hit utan att man blir kallad för rasist ---- förstår inte det alls?????
Kanske det man hör/ser/råkar ut för med en människa med andra värderingar än våra OCH ser det som deras rättighet att behålla.
Här är man inte så säker längre som kvinna mot de som tror att vi är till deras behovs skull.... varför vänder de sig inte till sina egna?

Har tyvärr råkat illa ut i flera situationer ---- prejad av vägen för att man har en ny bil som de ska ha ex ex.
samt deras sexuella syn på kvinnor ..... de våldtäktsförsöken man råkat ut när man behövt åka taxi pga operationer, när man inte har kunnat köra själv för tillfället....

Vad är det för "trygghet och tillit" man ska ge dem???? För att inte vara sk. rasist skulle man låta dem få ha sin vilja fram utan att anmäla dessa tillfällen????

Till slut vill jag endast tillägga att vi har många goda vänner från hela världen utan att man tänker på deras bakgrund när de bär sig vettigt åt. Dessa som gör sitt bästa och lär sig språket bör inte dras genom en rasistkam, för de är inte glada åt hur även de blir behandlade av några rötägg av vilken som helst ursprung.

Ugglis ÄR inte rasist, observerar endast det som händer...... tummenupp.gif

(hör även likn. fr Norge och dottern anställer inte dem som inte kan visa "vitt på svart"),
gnon49
Nu har ju S valt in en rasist i partistyrelsen. Politiker föregår med gott exempel. Vad tänker S på egentligen. Troligen nya väljargrupper så valet kan vinnas.
Fast det slår nog tillbaka misstänker jag. Tyvärr röstar då inte jag på ett parti som har utpräglade rasister i ledningen, om det är sant förstås. Vi får följa o se debatten. Hoppas jag har fel.
Gossen Ruda
CITAT (Aqvakul @ 09-04-2013, 08:48) *
Nej, invandrare står inte för huvuddelen av brotten. Nej, de flesta brotten begås av svenskar. nej, afrikaner som grupp är inte överrepresenterade. Men visst är invandrare överrepresenterade, liksom ungdomar och män.

Svårt att veta fakta i detta eftersom man är rasist om man försöker ta reda hur det förhåller sig.
Hasse_h
CITAT (Gossen Ruda @ 09-04-2013, 09:58) *
Svårt att veta fakta i detta eftersom man är rasist om man försöker ta reda hur det förhåller sig.

Exakt. Rasist-stämpling på all statistik som går emot PK-strömmen, t.ex. detta, finns ingen anledning att tro att det skiljer sig här mot vårt sydvästra grannland. Men det går inte diskutera sakligt kring sådan fakta. nono.gif
*Stintan*
CITAT (gnon49 @ 09-04-2013, 09:54) *
Nu har ju S valt in en rasist i partistyrelsen. Politiker föregår med gott exempel. Vad tänker S på egentligen. Troligen nya väljargrupper så valet kan vinnas.
Fast det slår nog tillbaka misstänker jag. Tyvärr röstar då inte jag på ett parti som har utpräglade rasister i ledningen, om det är sant förstås. Vi får följa o se debatten. Hoppas jag har fel.

Vem skulle det vara?
Cacki
CITAT (gnon49 @ 09-04-2013, 09:54) *

Jag har inte hängt med riktigt i nyhetsflödet så jag vet inte riktigt vem du syftar på eller om det stämmer att denna person skulle vara rasist men precis som du säger så kan vi ju tyvärr se hur röstframgångsrikt SD är. sad.gif
Varenda parti tycks visst vara villiga att sälja sej åt djävulen för att plocka hem röster, inte bara S om det nu ligger någon sanning bakom ditt påstående. Moderaterna som historiskt sett alltid har representerat den välbärgade överklassen fick ju börja saluföra sej med att utge sej för att vara den nya arbetarklassen även om det bara är ett reklamtrick.
Hasse_h
CITAT (*Stintan* @ 09-04-2013, 10:19) *
Vem skulle det vara?

CITAT (Cacki @ 09-04-2013, 10:20) *
Jag har inte hängt med riktigt i nyhetsflödet så jag vet inte riktigt vem du syftar på eller om det stämmer att denna person skulle vara rasist men precis som du säger så kan vi ju tyvärr se hur röstframgångsrikt SD är.
Varenda parti tycks visst vara villiga att sälja sej åt djävulen för att plocka hem röster, inte bara S om det nu ligger någon sanning bakom ditt påstående. Moderaterna som historiskt sett alltid har representerat den välbärgade överklassen fick ju börja saluföra sej med att utge sej för att vara den nya arbetarklassen även om det bara är ett reklamtrick.

T.o.m. de så PK-styrda ledarskribenterna på självaste PK-draken Aftonbladet reagerar på vad S-kongressen lyckades med: Omar Mustafa. Kors-i-taket.

Grattis (S), nu lyckades ni säkert skrämma iväg ett antal (ytterligare) presumptiva röster till (SD) med detta genidrag. Men å andra sidan fiskar man ju röster bland våra nyanlända med detta. Plus o minus = noll?
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 09-04-2013, 09:58) *

Naturligtvis är det inte så!
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 09-04-2013, 11:39) *
Naturligtvis är det inte så!

Så vad anser du att anledning är till att det finns så lite statistik angående invandring, och att den som finns är baserad på åttiotalet när de invandrare som kom var arbetskraftsinvandrare?
gnon49
CITAT (Hasse_h @ 09-04-2013, 11:07) *
T.o.m. de så PK-styrda ledarskribenterna på självaste PK-draken Aftonbladet reagerar på vad S-kongressen lyckades med: Omar Mustafa. Kors-i-taket.

Grattis (S), nu lyckades ni säkert skrämma iväg ett antal (ytterligare) presumptiva röster till (SD) med detta genidrag. Men å andra sidan fiskar man ju röster bland våra nyanlända med detta. Plus o minus = noll?

Givetvis fick han inte plats i partiet på grund av han är rasist. Men S (Och andra partier också) borde kolla lite noggrannare när det gäller bakgrund o umgänge för den som skall representera ett parti. Men nu har murvlarna något att bita i så vi får se hur det går och vad som är sant. Kan ju vara en anka bara.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon