CITAT (Rebecca @ 09-04-2013, 08:35)

Vad tror du det beror på? Att de ÄR såna eller att integrationspolitiken är helt åt h*lvete?
Källa på att det är en myt?
Huruvida det är en myt eller inte kan man ju diskutera, men det är ett stort problem att många läkare inte kan göra sig förstådda i kommunikationen med patienterna, och inte heller förstår patienterna. Har på senare tid själv haft en del att göra med sjukvården å en släktings vägnar och man känner sig nästan som en brottsling när man tvingas fråga en sjuksköterska vad läkaren menar, och sedan själv lämna in en papperslapp där jag noterat vad patienten försökte kommunicera. Många läkare talar så dålig svenska, och förstår möjligen ännu sämre (svårt att avgöra) att de är inkompetenta - även om de medicinska kunskaperna är väldigt goda. (Detsamma gäller väl iofs andra inom vården också, men eftersom vi nu talade om läkare som körde taxi så).
Själv jobbar jag inom industrin, ofta med >50% arbetskamrater som har ursprung i balkan/mellanöstern, där går det oftast jättebra med språket. Vill inte smutskasta alla läkare heller, senast var jag i vårdkontakt med en lite yngre man från tyskland, han snackade rätt bra svenska och frågade om han inte förstod. (något jag fått intrycket av att äldre läkare ibland inte nedlåter sig till att göra - där är sköterskor bättre)
Redigerat av Pirum: 10-04-2013, 13:54