CITAT (Huggorm @ 10-04-2013, 13:35)

Och där har vi själva kärnan i problemet med invandringen vi haft i Sverige de sista åren. Det har kommit alldeles för många, vi har inga arbeten till dem, inga bra bostäder, ingenting. De får klara sig bäst de kan och lämnas vind för våg. Inte konstigt att det har blivit som det har blivit. Det är därför det är så viktigt att satsa på integration av de som redan är här, snarare än att ta hit så många som möjligt fler och också bara dumpa av i någon sliten miljonprogramslägenhet.
Jag håller med, även om jag tycker dumpa och ingenting är lite starka ordval!
Det är klart vi ska hjälpa så många flyktingar vi bara kan!, allt annat är precis som Aquakul säger väldigt osolidariskt.
Tyvärr är det ju så att det krävs resurser för att hjälpa flyktingar och andra typer av invandrare, det måste väll ändå alla vara överens om?
Jag tycker det borde vara väldigt enkelt att räkna på det hela, Jag tror tex inte pengarna är flaskhalsen i Sverige utan antalet tillgängliga bostäder. Utbildade SFI lärare är säkert också en bristvara och antalet tillgängliga arbetsplatser. Beräkningen i stort borde påminna mycket om när man räknar på tex en fabriks produktions kapacitet, så det är inget nytt.
Det viktiga är att man inte enbart tar emot ett godtyckligt antal tex flyktingar och låter dessa dela på de tillgängliga resurserna. För då kan man hamna i situationer som 0,01 tillgänglig SFI lärare per flykting (1 på 100) , när 0,0333... borde vara en rimligare siffra (1 på 30).
Det jag försöker säga är alltså att våra resurser måste styra hur många vi tar emot och inte tvärt om, då blir det bara en hemsk situation för dom som kommer hit, vilket i sin tur leder till otrevliga följdeffekter som ökad brottslighet och mer rasism i samhället.
Har man sedan en flaskhals i sina resurser tex bostäder så kollar man helt enkelt hur mycket det skulle kosta att bygga så många bostäder som man tycker behövs, och hur lång tid det kan tänkas ta.
Fasen nu blev jag allt sugen på att skriva ett snyggt Ex-cell dokument.
Snälla stämpla mig inte som Nyliberal nu! Jag är i själva verket en kärnkraftsvänligt inställd miljöpartist som i vissa fall ser djurförsök som ett nödvändigt ont och gillar Sci-Fi romaner, integrations frågan är inte ens speciellt viktig för mig. Där emot är det en arbetsskada att se på världen som något mestadels matematiskt modellerbart, där av beräkningssnacket ovan.