CITAT (Mia i trädgården @ 11-04-2013, 19:06)

Tack för svar och jättebra länk.
Jag förstår ändå inte riktigt kring planteringsmöjligheten. Jag tänkte så här. Äpplekärnor som planteras kommer inte att ge ett träd av samma slag som äpplet kärnan kommer från eftersom pollen högst troligt kommer från annan sort. Om man däremot skyddar äppelblomman o pollenerar med pollen från samma slags träd kan man få träd av samma sort om man sår en kärna.
Om man har ett självfertilt träd kommer polleneringen vara av samma sort, tex plommon. Då tycker jag att kärnan borde ha ren uppsättning gener och borde ge samma sorts frukt som moderplantan om man planterar kärnan.
Eller tänker jag fel?
Fullt så enkelt är det tyvärr inte. Exemplet du beskriver hade funkat på om man vill avla på hundar eller kaniner men växter har dubbel befruktning. Det som ska bli själva frukten, äpplet i detta fallet bildas av en somatisk cell (kroppscell) som växer och bildar en frukt som skyddar fröämnet. Frukten får alltid moderträdets genetik medan fröerna däremot kommer vara resultatet av en korsbefruktning som sker när pollen möter en pistill i blomman.
Om ett självbefruktande träd ger identisk frukt beror lite på om den är helt sortren eller om modersorten är helt sortren eller är en korsning.