Jag kör mitt vanliga tips: kolla om det finns nåt stall i närheten där hästarna står på torv och där gödselstacken snart skall tömmas. Det som ligger djupt ner i stacken och är väl bränt är helt fantastiskt för allt inkl gräsmattan! Stallen är lyckliga för att bli av med det eftersom de annars får betala per kg på tippen! Om du vill ha mycket brukar man kunna ställa ett släp vid stacken och få lasthjälp av grävskopan när de ändå tömmer... (Se bara till att förklara väl att du vill ha det längt in/längst ner!)
Det luktar inte eftersom det är färdigbränt (ok, det kanske luktar lite nån dag, men verkligen inte äckligt och det försvinner mycket snabbt, särskilt om du passar på att lägga ut innan det skall regna). Välbrunnen torvgödsel ger inte bara fin näring och mask utan även jordförbättring. Jag har i flera år lagt ut någon-några cm halvjämnt torvgödsel (man orkar ju inte kratta hur mycket som helst) på gräsmattan precis efter att tillväxten börjat komma igång och jag har absolut grönaste och snyggaste gräsmattan i grannskapet! Maskarna drar snabbt ner torvgödseln och gräset växer upp igenom det på några dar.
Billigt, bra och ekologiskt!
PS. Är även guld för rabatterna! Eftersom hästar idag äter pellets istället för havre och hösilage istället för hö blir det inte några ogräsproblem. DS.
|