Vi har alltid delat ut julklappar efter maten och Kalle.
När vi var små fick vi alltid en julklapp i sängen när vi vaknade på morgonen, pappa var alltid smart och gav oss nånting som höll oss sysselsatta tills det var dags för mat och Kalle och sen visste vi ju vad som väntade. Vi var alltid nöjda med det upplägget för då visste vi ju att vi fick en julklapp på morgonen och då gjorde det ju inget att vi fick vänta på resten
Nu är vi vuxna och i min familj har vi slutat dela ut julklappar utom till barnen. Även fast det är kul att själv få julklappar (ja, jag tycker fortfarande det är roligt med spänningen) så är det ju egentligen bara byte av pengar och ett j-la hets för att hitta nåt. Oftast blir det ju bara nåt skit som folk inte vill ha i alla fall. Det är ju sällan man hittar något som bara är helt rätt till ALLA man känner.
I min mans familj delar de fortfarande ut julklappar.
Eftersom min släkt bor 35 mil härifrån så firar vi vartannat år här och vartannat år där och därför behöver vi ju bara köpa vartannat år.
I år har vi i alla fall köpt lite souvenirer och roliga saker i Australien.
Vi har inga egna barn än men när vi får det så kommer vi nog köra varianten som pappa gjorde med oss, alltså 1 julklapp på morgonen och resten efter maten och Kalle.
Sen kommer jag verkligen försöka lära mina ungar att vara tacksamma för vad de får för jag vet vissa j-la snorungar (ursäkta språket) som gnäller för att de får för lite julklappar istället för att vara tacksamma för att de får några alls

och det är nog tyvärr alldeles för vanligt i dagens samhälle.
God jul och kram på er