CITAT (pejori @ 24-04-2013, 10:49)

Tycker också det är ett otyg, med kontantlösa banker.
Har bytt till Forex då jag vägrar åka till Göteborg, för att sätta in ungarnas sparpengar...
Tycker inte banken har att göra med, var jag fått mina pengar ifrån.
Dom är ingen kontrollmyndighet och har därför inte rätt att "snoka" om det.
Fast hur ska pengatvätt osv kontrolleras, om inte på banken? Tycker inte alls det är konstigt att man ska kunna redovisa var man fått sina pengar från.
CITAT (Hasse_h @ 24-04-2013, 11:00)

Det får man tydligen första gången man får utbetalt studiemedel eftersom CSN då inte har något bankkonto registrerat. Man kan ju tycka att de kunde skickat ut en blankett för anmälan av bankkonto i förväg eftersom de ju visste när hon skulle fylla 18.
Hursomhelst så var grejen att banken skulle ha betalt för att lösa in avi:n och sätta in beloppet på hennes konto. Hon skulle alltså inte ha det utbetalt i kontanter. Detta var Handelsbanken, så det verkar ju variera med vilken bank man har och var man bor. ICA tog inget betalt trots att hon där fick ut pengarna in cash utan att handla något.
Bankerna vill verkligen inte träffa sina kunder IRL.
Okej. Fast jag kan ändå lite förstå att banken vill ha betalt för att sätta in pengarna - de utför ju en tjänst och tjänster tar man betalt för. Inget konstigt med det. Det är ju isåfall CSN som du ska klaga på som inte skickat en blankett så ni kunde anmält ett bankkonto.