CITAT (addo @ 24-04-2013, 13:18)

Jag tycker kontanter borde avskaffas helt och hållet, snacka om att brottsligheten skulle minska!
Men för att det ska fungera så måste man sätta ett datum för avskaffandet långt fram i tiden, kanske trettio år eller så. Då behöver inga riktigt gamla försöka anpassa sig, och alla andra har lång tid på sig att avvänja sitt kontantberoende.
Och vo, och du för den delen också, blir inte gamla?
CITAT (Pirum @ 24-04-2013, 13:19)

Detta gäller inte enbart banker, exempelvis måste väl skrothandlare kunna kolla varifrån koppar kommer, när de köper. Eller så måste de inte det, kanske bara var ett förslag. Och mygla går ju alltid.
Jag är tveksam till om en bank som inte hanterar kontanter borde få kallas "bank"...
För övrigt, när jag var liten och var med i Föreningsbanken, så fick jag varje år en elefantsparbössa, sedan hade de tömningsdagar när man fick gå ner till banken och så räknades pengarna (gratis, till skillnad från en del banker numera) och sattes in på ens konto. Trevlig happening, och reklam för banken givetvis. Idag får väl inga barn någon positiv bild av banker ens i barndomen så bankerna kommer väl att fortsätta ligga i botten av förtroendeligan ihop med journalister, etc.
I familjen har vi just nu Swedbank (via Föreningsbanken tidigare), SE-banken, Ekobanken och Nordea (via PK-banken). Av dessa är ju 3 kända skojarföretag som man skäms över att använda, men Ekobanken har ännu för dålig internettjänst tycker jag och ännu färre kontor så tyvärr kan vi inte gå över enbart till Ekobanken.
Jag hade föreningsbanken tidigare. Gillade dom. Men när dom gick även in i Swedbanken tog jag ut allt.
När jag tänkte att köpa min första bostadsrätt, gick jag till Swedbanken, då sa dom i klartext till mig att dom inte lånar ut till utlänningar. Aldrig att dom får ett korvöre av mig....