CITAT (Tapio @ 27-04-2013, 20:55)

Halaj!
En annan sak som retar mig är skyltningen. I Stockholm sitter skyltarna i anslutning till vägen där kamerorna står. Som en upplysning: åker du hit så får du betala. Som sig bör. Man kan alltså välja. I Gbg sitter de ofta en bit nedströms senaste korsning/avfart! Vad hjälper mig den skylten när jag redan har kört 100 meter, och inte kan vända tillbaka?
Hjalmar Brantingsgatans skyltar är ju ett bra exempel.
//T
Jo, man kan lätt tro att syftet inte är trafikstyrande utan inkomstbringande. Men det är ju självklart när man ser utformningen, hade de tänkt att skatten skulle vara trafikstyrande skulle det dels såklart funnits alternativa vägar i många fall, men främst varit en progressiv avgift/skatt kopplad till inkomst eller förmögenhet.
En trafikstyrande effekt blir ju väldigt trubbig om den rike betalar 3% av lönen för att åka till arbetet medan den fattige deltidsarbetande betalar 17% av lönen för samma resa. Det är lätt att inse vem som blir glad över att kunna köra hemifrån lite senare och ändå hinna till jobbet, och vem som får gå upp tidigare för att hinna med bussen och sedan kommer hem strax innan ungarna ska lägga sig. Ja, barnen får såklart ofta längre tider på dagis också, i de fall båda föräldrarna kanske nu måste åka kollektivt av ekonomiska skäl. Kanske kan man lägga in en trängselskatt på dagis också för där är ju verkligen trångt.
Trängselskatt är bra, om syftet är att skapa en bättre miljö och styrningen blir rättvis, dvs, tas ut efter ekonomisk förmåga. Nuvarande utformningen suger.
Redigerat av Pirum: 28-04-2013, 22:38