Sidor: 1, 2
jaj-51
Demokratin verkar fungera trotts att SKATTE HÄXORNA i Göteborg gjort och gör allt för att stoppa folkomröstningen.

GT
GP

Partipiskan viner väl inte tillräckligt hårt i alla partier.
Huggorm
Men vart kan man se vilka som röstat vad? Det står ju i artikeln att vissa moderata politiker röstat ja och andra nej, men övriga partier står det inget om?

Skall bli spännande att se hur utfallet blir på folkomröstningen så småningom.
jaj-51
Skattehäxorna kan bara stoppa folkomröstningen om 75% röstar emot så det borde bli en folkomröstning i Göteborg.

Men som vanligt blir det väl skit av den liksom i kärnkraftomröstningen.
Tre allternativ alla innebar en avveckling. Fortfarande käftas det om nya kärnkraftreaktorer ...

Ja vi röstade om en övergång till högertrafik också ...

Inte att förglömma Göteborg har smeknamnet Muteborg och det är välförtjänt med alla våra politiskt styrda och ägda bolag.
Piccante
Jag hör till dom som är försiktigt positiv till trängselskatt men även jag har mina invändningar. I Gbg har det väl mer blivit en omotiverad vägavgift förklädd till skatt. om man på allvar ville minska biltrafiken av miljöskäl och göra staden mer tillgänglig så skulle man ha sänkt kollektivtrafiktaxorna och istället hoppats på att volymökning skulle ge intäkter istället. Dessutom behöver man arbeta tillsammans med kranskommunerna mer och erbjuda bättre expressbussar o fler pendelparkeringar.
Inte ofta jag håller med M om något överhuvudtaget men jag kan tycka att principiellt borde göteborgarna fått vara mkt mer delaktiga och få utforma förslaget. Att tillåta en folkomröstning kan vitalisera demokratin.
jaj-51
Muteborgs skattehäxor tycks bli isolerade och de stora förlorarna när det gäller demokrati.

Gott att läsa en GT och dra slutsatsen att det finns tre partier i Göteborg som respekterar demokrati och folkets vilja.

Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag vågar inte riktig tro på att det blir folkomröstning. S - MP - V hittar säkert ett kryphål. För någon demokrati finns inte längre i Muteborg

Nu har dom också slutat att reparera dom rostiga spårvagnar........
jaj-51
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 16-04-2013, 08:01) *
Jag vågar inte riktig tro på att det blir folkomröstning. S - MP - V hittar säkert ett kryphål. För någon demokrati finns inte längre i Muteborg

Nu har dom också slutat att reparera dom rostiga spårvagnar........

Ja Hulten har anlitat ett gäng jurister för att undersöka möjligheten att stoppa omröstningen men hon får det svårare och svårare att stoppa demokratiprocesserna.

Funderin, har jag fattat rätt?
Spårvägseländet betalas väl med landstingsskatten i Västra Götaland (Västtrafik)?
Bolaget Göteborgs spårvägar sköts och styrs av Göteborgspolitikerna ?
Pirum
CITAT (jaj-51 @ 16-04-2013, 08:17) *
Ja Hulten har anlitat ett gäng jurister för att undersöka möjligheten att stoppa omröstningen men hon får det svårare och svårare att stoppa demokratiprocesserna.

Funderin, har jag fattat rätt?
Spårvägseländet betalas väl med landstingsskatten i Västra Götaland (Västtrafik)?
Bolaget Göteborgs spårvägar sköts och styrs av Göteborgspolitikerna ?

Ja, Göteborgs Spårvägar styrs politiskt. Behöver inte vara fel i sig. Sedan är den operativa styrningen fördelad på tjänstemän etc.

Styrelsen i Göteborgs Spårvägar:
Endrick Schubert (S), ordförande
Lennart Duell (FP), vice ordför.
Christina Rigemar (S)
Abdirizak Waberi (M)
Mattias Henriksson (S)
Henry Kenamets (MP)
Gunnar Ek (M)
Thomas Gorin (V)
Lars-Arne Johansson (M)

Hultén är inte den enda som tycker folkomröstning är lite onödigt/fel, Centerpartiet tycks mena att Moderaterna är populister som inte går emot förslaget om folkomröstning, " märkligt att 50 000 insamlade namn" ska kunna påverka hela regionens 1.6 miljoner invånare säger man och att "hela alliansregeringen varit överens" om att ha trängselskatter men att det nu riskerar att krånglas till med en omröstning. http://www.expressen.se/gt/ledare/debatt-m...an-sitt-ansvar/

Gossen Ruda
Politiker blir ofta oroliga när medborgarna skall få säga sitt. Sen undrar de över politikerföraktet.

Edit stavfel.
jaj-51
CITAT (Pirum @ 16-04-2013, 11:24) *
Hultén är inte den enda som tycker folkomröstning är lite onödigt/fel, Centerpartiet tycks mena att Moderaterna är populister som inte går emot förslaget om folkomröstning, " märkligt att 50 000 insamlade namn" ska kunna påverka hela regionens 1.6 miljoner invånare säger man och att "hela alliansregeringen varit överens" om att ha trängselskatter men att det nu riskerar att krånglas till med en omröstning. http://www.expressen.se/gt/ledare/debatt-m...an-sitt-ansvar/

Läste expressen.

Det var bara rösterberättigade i Göteborg som togs med i GT:s namninsamling det var många fler som skrev på trotts att de bodde i fel kommun och inte räknades.

Två till som inte är pålästa eller ljuger?
Kristina Jonäng
Gruppledare ©, Västra Götalandsregionen
Ola Johansson
Riksdagsledamot ©, Halland

Förtroende för politiker ... nja lögnerna och halvsanningar fortsätter inte konstigt att partit får problem och tappar väljare.

C röstade för förslaget i riksstan om ökad demokrati med folkomrösningar. Nu provas det och medborgarna engagerar sig.
Några till som är emot att folket får bestämma, lovar att minnas dessa herrar och damer när det är dags för val.
Gossen Ruda
CITAT (jaj-51 @ 16-04-2013, 12:25) *
Läste expressen.

Det var bara rösterberättigade i Göteborg som togs med i GT:s namninsamling det var många fler som skrev på trotts att de bodde i fel kommun och inte räknades.

Två till som inte är pålästa eller ljuger?
Kristina Jonäng
Gruppledare ©, Västra Götalandsregionen
Ola Johansson
Riksdagsledamot ©, Halland

Förtroende för politiker ... nja lögnerna och halvsanningar fortsätter inte konstigt att partit får problem och tappar väljare.

C röstade för förslaget i riksstan om ökad demokrati med folkomrösningar. Nu provas det och medborgarna engagerar sig.
Några till som är emot att folket får bestämma, lovar att minnas dessa herrar och damer när det är dags för val.

Det stog i GP för någon dag sen att utsocknes står för den mesta av biltullen, varför skall de då inte få påverka beslutet?
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 16-04-2013, 18:26) *
Det stog i GP för någon dag sen att utsocknes står för den mesta av biltullen, varför skall de då inte få påverka beslutet?

De var ju så de fick igenom biltullarna i Stockholm, det var bara de som bodde så nära att de inte behövde pendla som fick rösta slap.gif
jaj-51
CITAT (Gossen Ruda @ 16-04-2013, 18:26) *

Ja, bara de som betalt biltull borde få rösta.

Bara en tanke men ändå.
jaj-51
GT

Muteborgs statsledningskontor med skattehäxorna i ledning föreslår att riksdagens beslut om demokrati och folk initativ inte skal följas!

Ja det blir ju så jobbigt det där med demokrati, nu när vi inte får attestera våra egna middagar som representation.
Dessutom så får vi inte dricka sprit på skattebetalarnas bekostnad det blir så svårt att få till det när middagen bara får kosta 480kr ...

Glädjande att det åtminstonde finns tre partier här i Göteborg som är för demokrati och tycker att riksdagsbesluten och folkviljan är värda att respektera.

Nästa val är det nog viktigt att Göteborgarna tar sig en funderare om demokrati, mutor och parti kompisarna i snårskogen av kommunala bolag.
Rebecca
Mycket konstigt. Självklart bör det bli en folkomröstning!
Bee
Det är i alla fall skönt att politikerna nu bekänner färg med avseende på syftet med skatten. Det handlar inte alls om miljö och minskade köer. Det handlar enbart om att finansiera Infrastrukturen i det det nya sköna västsvenska paketet. Utan t-skatten ingen ny Göta Älv-bro, typ.
Som om man inte har vetat om att just den bron faller för åldersstrecket inom några få år. Och det har man inte avsatt medel för utan i stället utrett gång- o cykelbro! Man tar sig för pannan!

Trängselskatt är ett ord man tog bara för att det redan fanns i Stockholm. Där var det kanske berättigat men inte här. Inte på det sättet.
Gossen Ruda
CITAT (Bee @ 25-04-2013, 10:34) *
Det är i alla fall skönt att politikerna nu bekänner färg med avseende på syftet med skatten. Det handlar inte alls om miljö och minskade köer. Det handlar enbart om att finansiera Infrastrukturen i det det nya sköna västsvenska paketet. Utan t-skatten ingen ny Göta Älv-bro, typ.
Som om man inte har vetat om att just den bron faller för åldersstrecket inom några få år. Och det har man inte avsatt medel för utan i stället utrett gång- o cykelbro! Man tar sig för pannan!

Trängselskatt är ett ord man tog bara för att det redan fanns i Stockholm. Där var det kanske berättigat men inte här. Inte på det sättet.

Nja, det har nog lite med det är svårt att få tillstånd till biltullar så man använde ett annat namn.
jaj-51
Instämmer med dej Bee.

Tyvärr så är våra skattehäxor beredda på att göra allt för att få igenom det illa genomarbetade förslaget som går undernamnet "Västsvenska paketet"

Ljuga inför valet fortsätta ljuga efter valet engagera jurister för att stoppa folkinitiativet till omröstning.

Dessutom har en av skattehäxorna blivit invald i högsta partiledningen för S!
Borde få många väljare även utanför Muteborg att fundera på demokrati och vilka partier man vågar rösta på.

Åtminstone jag har fått en tankeställare om demokrati riksdag fifflande politiker med Muteborg i spetsen för förfallet.
*Stintan*
Var är Janne Josefsson? Är han mutad kanske?
tomas99
CITAT (Huggorm @ 16-04-2013, 18:45) *
De var ju så de fick igenom biltullarna i Stockholm, det var bara de som bodde så nära att de inte behövde pendla som fick rösta slap.gif

Men det är ju helt rätt, det är ju dom som står för trängseln!
*Stintan*
Knappast dom som sitter i bilköerna.
gnon49
Tror allt handlar om maktfullkomlighet. Det brukar inträffa om man sitter på makten för länge och tror man vet bäst. Men invånarna röstar ju fram styret så egentligen får dom ju bara vad dom rösta på. Slentrianröstning eller rädd för förändringar kanske.
Gossen Ruda
CITAT (gnon49 @ 25-04-2013, 15:31) *
Tror allt handlar om maktfullkomlighet. Det brukar inträffa om man sitter på makten för länge och tror man vet bäst. Men invånarna röstar ju fram styret så egentligen får dom ju bara vad dom rösta på. Slentrianröstning eller rädd för förändringar kanske.

Delvis sant men samtidigt var detta inte direkt någon valfråga, alla etablerade partier var överens. Dessutom blev det en helt annan utformning på tullområdet för att man skulle få in tillräckligt med pengar.
pejori
CITAT (Bee @ 25-04-2013, 10:34) *

Hade det varit "trängselskatt" borde man inte behöva betala, när man kör ut från Göteborg.
Bee
CITAT (pejori @ 25-04-2013, 15:47) *
Hade det varit "trängselskatt" borde man inte behöva betala, när man kör ut från Göteborg.

tummenupp.gif
Huggorm
CITAT (pejori @ 25-04-2013, 15:47) *

Fast om du kör norrut blir det ju trängre här i Bohuslän då
pejori
CITAT (Huggorm @ 25-04-2013, 18:54) *
Fast om du kör norrut blir det ju trängre här i Bohuslän då

giggle.gif naughty.gif
jaj-51
CITAT (Gossen Ruda @ 25-04-2013, 15:34) *
Delvis sant men samtidigt var detta inte direkt någon valfråga, alla etablerade partier var överens. Dessutom blev det en helt annan utformning på tullområdet för att man skulle få in tillräckligt med pengar.

Före vale hette det trängselskatt i Centrala Göteborg.
Första förslaget kom som en överraskning för oss på Hissingen , nästa förslag som genomfördes är det eländet vi har nu.
Efter valet höjdes avgiften!
Efter valet blev Älvsborgsbron också en tullväg.

Det är kantat av lögner och halvsanningar det som redovisats för väljarna.
Undra hur partibröderna känner det är de också förda bakom ljuset?
Kanske därför M sprack och ledningen får vika sig för fotfolket i partit.
jaj-51
CITAT (*Stintan* @ 25-04-2013, 11:22) *
Var är Janne Josefsson? Är han mutad kanske?

Jodå hans avslöjande i Muteborg rullar vidare Hovrättens domm kommer i dag.

pejori
CITAT (jaj-51 @ 26-04-2013, 07:24) *
Jodå hans avslöjande i Muteborg rullar vidare Hovrättens domm kommer i dag.

Vill inte vara petig, men staden heter GÖTEBORG!!!!!!
Ser att du sedan trådens början envisas med ett nedsättande namn om "min "stad och tyvärr stör det mig lite.
Rebecca
CITAT (pejori @ 26-04-2013, 11:12) *
Ser att du sedan trådens början envisas med ett nedsättande namn om "min "stad och tyvärr stör det mig lite.

tummenupp.gif
jaj-51
CITAT (pejori @ 26-04-2013, 11:12) *

Våran stad har välförtjänt fått namnet Muteborg och det är tyvärr inte utan anledning.
pejori
CITAT (jaj-51 @ 26-04-2013, 12:37) *
Våran stad har välförtjänt fått namnet Muteborg och det är tyvärr inte utan anledning.

Nej. VÅR stad har inte fått öknamnet "välförtjänt" då staden i sig inte ska straffas för vad enskilda lokala politiker pysslar med.
Göteborg är inte dessa personer. Göteborg är alla invånare, privata som offentliga.
ninnisky
CITAT (jaj-51 @ 26-04-2013, 10:37) *

Vår stads namn är GÖTEBORG och inget annat. Tycker det är ganska larvigt att fortsätta att kalla den vid det namn du gör! Och att jag inte är ensam om det vittnar flera tidigare inlägg........
pejori
CITAT (ninnisky @ 26-04-2013, 13:41) *
Vår stads namn är GÖTEBORG och inget annat. Tycker det är ganska larvigt att fortsätta att kalla den vid det namn du gör! Och att jag inte är ensam om det vittnar flera tidigare inlägg........

Tack Ninnisky. thanks.gif
Rebecca
CITAT (ninnisky @ 26-04-2013, 13:41) *

Jag håller med dig fullt ut.
jaj-51
CITAT (pejori @ 26-04-2013, 12:42) *
Nej. VÅR stad har inte fått öknamnet "välförtjänt" då staden i sig inte ska straffas för vad enskilda lokala politiker pysslar med.
Göteborg är inte dessa personer. Göteborg är alla invånare, privata som offentliga.

Spritnotan på 80.000Kr till middagen tyder knappast på någon enskild politiker.
pejori
CITAT (jaj-51 @ 26-04-2013, 15:01) *
Spritnotan på 80.000Kr till middagen tyder knappast på någon enskild politiker.

Jag förutsätter att notan är dragen på ett konto och att en person valt att attestera den.
Alltså en persons beslut, som ingen annan kan lastas för.

Inte heller vad en före detta tjänsteman på Poseidon gjort.
jaj-51
CITAT (pejori @ 26-04-2013, 15:16) *
Jag förutsätter att notan är dragen på ett konto och att en person valt att attestera den.
Alltså en persons beslut, som ingen annan kan lastas för.

Inte heller vad en före detta tjänsteman på Poseidon gjort.

Ja notan drogs på ett konto så restaurangen fick betalt.
Det kallas för intern representation när de festade loss.
Kuriosa men månaden innan beslutade samma gäng att dra in på pensionernas julbord för att spara pengar.

Han fick sparken från Poseidon när mutorna avslöjades!
Undra om det var med uppsägningslön och avgångsvederlag? på samma sätt som egnahemsbolagets högste tjänsteman fick sluta sitt jobb dagen före den fällande dommen.
Hörde på radion att hans straff blev lindrigare eftersom han inte fick behålla jobbet!
ninnisky
CITAT (jaj-51 @ 26-04-2013, 13:56) *
Ja notan drogs på ett konto så restaurangen fick betalt.
Det kallas för intern representation när de festade loss.
Kuriosa men månaden innan beslutade samma gäng att dra in på pensionernas julbord för att spara pengar.

Han fick sparken från Poseidon när mutorna avslöjades!
Undra om det var med uppsägningslön och avgångsvederlag? på samma sätt som egnahemsbolagets högste tjänsteman fick sluta sitt jobb dagen före den fällande dommen.
Hörde på radion att hans straff blev lindrigare eftersom han inte fick behålla jobbet!

När du säger gäng - skulle du kunna tala om för oss vilka som avses ???? Nee, det kan du inte eftersom du enbart
lyssnar på det som sägs i media m m.

Det är först när någon har full insyn i alla ärenden och beslut som denne kan yttra sig korrekt - allt annat är nonsens och rykten....och media till viss del

Jag tycker definitiv inte om det som sker - men jag tycker inte heller om när någon spekulerar felaktigt !

CITAT (ninnisky @ 26-04-2013, 14:49) *
När du säger gäng - skulle du kunna tala om för oss vilka som avses ???? Nee, det kan du inte eftersom du enbart

Det är först när någon har full insyn i alla ärenden och beslut som denne kan yttra sig korrekt - allt annat är nonsens och rykten....och media till viss del

Jag tycker definitiv inte om det som sker - men jag tycker inte heller om när någon spekulerar felaktigt !

Förresten är vi OT för länge sedan::::::::::::::
jaj-51
CITAT (ninnisky @ 26-04-2013, 16:51) *

Förresten är vi OT för länge sedan::::::::::::::

Ja och det är enkelt att ta reda på för den som vill.
Radiointervjun med en i gänget var mycket tydlig. "Så har vi alltid gjort"

Det är inte synd om gänget när de avslöjas svansen som hänger med missar ju en del förstås ...
pejori
Ska sluta med OT.
Men man ska inte Tro allt Pressen skriver.

ninnisky
CITAT (pejori @ 26-04-2013, 15:05) *
Ska sluta med OT.
Men man ska inte Tro allt Pressen skriver.

smiley_small_hug.gif
Tapio
CITAT (Piccante @ 14-04-2013, 00:51) *
Jag hör till dom som är försiktigt positiv till trängselskatt men även jag har mina invändningar. I Gbg har det väl mer blivit en omotiverad vägavgift förklädd till skatt.

Halaj!

Här håller jag verkligen med dig. Jag är också positiv, i grunden, till trängselskatt. Men då skall den banne mig vara kopplad till trängsel också! Och stationerna skall sitta strategiskt därefter!
Nu ser det lite ut som om häxorna har stått och kastat pil på en karta över Göteborg när de skulle bestämma placeringen.
Varför sitter det en station på Älvsborgsbron? Man är vare sig på väg in eller ut ur trängseln när man kör där. Däremot ansluter den till söderleden. Söderleden är väl just till för att man skall kunna köra mot söder utan att behöva köra in till trängseln.
Nu måste de som jobbar på Volvo och bor i Mölndal, V:a Frölunda mm. Betala vägtull varje dag. Men de som kommer norrifrån och kör norrleden, varför slipper de?
Och den andra bron, Göta älvbron, varför har den ingen? Där kör man ju verkligen in i den tyngsta smeten när man kommer från Hisingen!
Så: den bron som inte borde fått en station, den har en. Medan den som borde ha en, den har ingen!
Hur tänkte puckona egentligen? Eller var det just det de inte gjorde?

//T
jaj-51
Kameror på Hjalmar Brantingsgatan fångar in trafiken över Götaälvbron och dessutom de som åker till och från Ringön.
ninnisky
CITAT (Tapio @ 26-04-2013, 17:26) *
Halaj!

Här håller jag verkligen med dig. Jag är också positiv, i grunden, till trängselskatt. Men då skall den banne mig vara kopplad till trängsel också! Och stationerna skall sitta strategiskt därefter!
Nu ser det lite ut som om häxorna har stått och kastat pil på en karta över Göteborg när de skulle bestämma placeringen.
Varför sitter det en station på Älvsborgsbron? Man är vare sig på väg in eller ut ur trängseln när man kör där. Däremot ansluter den till söderleden. Söderleden är väl just till för att man skall kunna köra mot söder utan att behöva köra in till trängseln.
Nu måste de som jobbar på Volvo och bor i Mölndal, V:a Frölunda mm. Betala vägtull varje dag. Men de som kommer norrifrån och kör norrleden, varför slipper de?
Och den andra bron, Göta älvbron, varför har den ingen? Där kör man ju verkligen in i den tyngsta smeten när man kommer från Hisingen!
Så: den bron som inte borde fått en station, den har en. Medan den som borde ha en, den har ingen!
Hur tänkte puckona egentligen? Eller var det just det de inte gjorde?

//T

Det finns kameror strax innan du kör på bron - kolla nästa gång du kör förbi. Du kan inte komma in till centrum
över Göta älv bron utan att passera en kamera. Det du skriver är FEL!
Tapio
Halaj!

jo, nu har jag varit och rekat där. Visst sitter det kameror där!
Alltså, jag åker där var och varannan dag, och har ändå lyckats att missa dem!
I båda riktningarna!
Obegripligt.

//T
Tapio
Halaj!

En annan sak som retar mig är skyltningen. I Stockholm sitter skyltarna i anslutning till vägen där kamerorna står. Som en upplysning: åker du hit så får du betala. Som sig bör. Man kan alltså välja. I Gbg sitter de ofta en bit nedströms senaste korsning/avfart! Vad hjälper mig den skylten när jag redan har kört 100 meter, och inte kan vända tillbaka?

Hjalmar Brantingsgatans skyltar är ju ett bra exempel.

//T
Pirum
CITAT (Tapio @ 27-04-2013, 20:55) *
Halaj!

En annan sak som retar mig är skyltningen. I Stockholm sitter skyltarna i anslutning till vägen där kamerorna står. Som en upplysning: åker du hit så får du betala. Som sig bör. Man kan alltså välja. I Gbg sitter de ofta en bit nedströms senaste korsning/avfart! Vad hjälper mig den skylten när jag redan har kört 100 meter, och inte kan vända tillbaka?

Hjalmar Brantingsgatans skyltar är ju ett bra exempel.

//T

Jo, man kan lätt tro att syftet inte är trafikstyrande utan inkomstbringande. Men det är ju självklart när man ser utformningen, hade de tänkt att skatten skulle vara trafikstyrande skulle det dels såklart funnits alternativa vägar i många fall, men främst varit en progressiv avgift/skatt kopplad till inkomst eller förmögenhet.

En trafikstyrande effekt blir ju väldigt trubbig om den rike betalar 3% av lönen för att åka till arbetet medan den fattige deltidsarbetande betalar 17% av lönen för samma resa. Det är lätt att inse vem som blir glad över att kunna köra hemifrån lite senare och ändå hinna till jobbet, och vem som får gå upp tidigare för att hinna med bussen och sedan kommer hem strax innan ungarna ska lägga sig. Ja, barnen får såklart ofta längre tider på dagis också, i de fall båda föräldrarna kanske nu måste åka kollektivt av ekonomiska skäl. Kanske kan man lägga in en trängselskatt på dagis också för där är ju verkligen trångt.

Trängselskatt är bra, om syftet är att skapa en bättre miljö och styrningen blir rättvis, dvs, tas ut efter ekonomisk förmåga. Nuvarande utformningen suger.
Huggorm
CITAT (Pirum @ 28-04-2013, 23:34) *
Trängselskatt är bra, om syftet är att skapa en bättre miljö och styrningen blir rättvis, dvs, tas ut efter ekonomisk förmåga. Nuvarande utformningen suger.

Är det en trängselskatt är det väll rimligare att den tas ut efter storlek på kroppshydda? Eller storlek på fordon om det som i det aktuella fallet handlar om trängselskatt på väg.

För övrigt är det ganska trångt på cykelbanorna i många svenska städer också, så jag förselår trängselskatt där också så vi får fördelat ut folket lite på övriga transportmedel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon