Sista söndagen innan jul. Julgranen huggs och sätts in.
Skollediga ungdomar får till uppgift att julstäda. Jag hinner inte.
Dagen innan jul försöker jag vara ledig. Kastar in julskinan i ugnen på morgonen, åker och handlar och gör den julmat jag vill ha till mellandagarna. Sill å sånt. Stallet fejas och görs julfint, strö och hö skall inhandlas så det räcker hela julhelgerna.
Kvällen innan slås det in julklappar och rimmas.Gammelnalles rimverkstad förra året var till god hjälp.
Julaftons morgon smyger jag upp i ottan och åker till stallet. Hästarna kan inte få vara ute mer än ett par timmar eftersom vi åker bort över dagen. Så redan vid femtiden är jag där och ger frukost, ryktar och pysslar om lite.
Sedan får de vara ute mellan 6-9 på fm. Klockan åtta ringer jag hem väcker familjen så att alla hinner duscha och packa. Klockan kvart över nio kommer jag hem och klockan tio reser vi till Stockholm och släkten för att stanna till nästa morgon.
I bilen på vägen ringer jag till alla jag skrivit julkort till men glömt att posta (typiskt stressade lilla jag). Det gäller bara att inte glömma telefonboken hemma innan vi åker.
Klockan tolv är vi frammme, klockan ett äter hela släkten julbord. Vi brukar ha lite knytis för buffén.
Naturligtvis vill alla vi VUXNA se Kalle Anka. VI har ju vuxit upp med det, ungarna bryr sig inte men har överseende med oss.
Sedan brukar konstigt nog tomten dyka upp.När vi numera inte firar jul hos oss för vi har mindre hus, så kommer han inte längre i släde med frusen tomtemor som kör ett par shettisar framför.. Nu får stackars tomtefar gå.
Tomten har med sig var sin paket till barnen som bugar och tar tomten i hand. Resten har ju tomtenissarnan levererat i för väg och ligger under granen.
Rim är en stor del av julafton. Det brukar vara min uppgift att läsa rimmen och dela klapparna. Fyndiga rim har stort utrymme på julaftonen.
Tex från min man: Det här var det minsta raf-set jag kunde hitta
När du provar vill vi gärna titta.
Innehållet var ett par handskar. Det skall alltid finnas en retasjulklapp med. Stor energi läggs ner på att just den julklapp man själv ger skall vinna det priset.
Halvdästa, mer än nyttigt mätta spenderas kvällen med kylskåpsätning och godis och allmänt trevlig samvaro. Hundar skall rastas och framåt kvällen går svägerskan och jag till stallet och kvällfodrar hästarna i hennes stall.
Ingen brukar någonsin försöka ta det kvällspasset ifrån oss.
Morgonen därpå kör jag utan pardon upp min sömndruckna familj i ottan äter frukost och börjar hemresan. Skall hem och göra stallturen i mitt eget stall. Jag längtar alltid hem hur trevligt jag än haft med släkten.