Petunior är en av de växter som jag ovlillkorligen sår varje år. Dubbla Petunior. De brukar vara lite svåra att få tag i annars. Och jag har upplevt dem som extremt lätta att dra upp. I år hittade jag en gammal påse med exp.datum 2007. Därför sådde jag hela påsen. Idag hara jag 38 (av 40 frön!) decimeterhöga, knubbiga plantor. Så de verkar inte vara pippliga.
Jag sår: Med undervärme (1:a februari), ut ur värmen 25/2 men in i arbetsrummet utan element, extrabelysning. Sedan 1:a april har jag dem ute i växthuset men med skydd mot nattfrost.
Jag tror att vi har olika lätt/svårt med specifika växter. Själv verkar det vara lögn i h-e att få till några Luktärter. Vet inte hur många gånger jag sått, försått, i toarullar, i pluggbox, direkt på plats... Vi tycks inte ha rätt "personkemi". Håller med dig, det är inte roligt när frösådd efter frösådd går hädan.
Lycka till!
--------------------
Bättre sänt än aldrig!Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton! Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader. Elton, 10 veckor
|