Vad roligt det är att få höra hur andra firar jul!
När jag och mina syskon (2 st) var små , fick vi en klapp under sängen natten till julafton. Gissa om det var svårt att sova den natten! Sen var det väntan till julbordet, som äts även numera kl ett. Kalle är stående, ett tillfälle till att få en slummer halft obemärkt. Efter fikar vi med struvor, mandelmusslor, engelsk fruktkaka och givetvis lussebullar o pepparkakor. Har mormor haft mycket energi brukar vi få gorån också. SEN är det dax för
julklapparna! I en lugn takt får alla varsin juklapp att öppna innan vi går vidare. till nästa omgång. Alla hinner se vad man får och man kan tacka givaren ordentligt och tala ojm hur glad man blir. Eller hur?!

Julgröten kokas till Karl-Bertil Jonsson , och serveras med skinkmacka. Utmattade av all mat brukar aftonen sluta med ett unisont gäspande innan ungarna packas in i bilen ca kl tio på kvällen.
Sen har vi då juldagen, som firas med min mans familj. Då är även makens son med, samt makens två bröder med respektive. Då äter vi ännu mer julmat ( skinkan o prinskorven sjunker inte undan): Efter maten är det ännu en julklappsutdelning. Lite färre klappar dock, det är bara barn o barnbarn som får. Svärmor får en julgrupp, bröderna en klapp på axeln.

(jösses, vad man kan vitsa!). Sen är det kaffe och tårta. Sen sitter man däckad i soffan o glöggar tills det är åka-hemdax...
I mina ögon ett perfekt arrangemang för alla parter. Man träffar bägge familjerna, styvsonen får fira med både mamma o pappa o alla halvsyskon och själv behöver jag inte göra mer än jag orkar o vill!!
GOD JUL!Fisan