Ska det vara friväxande med maxhöjd på 2m, så får du nog välja bort häggmispeln. Den växer riktigt bra och under de 3 åren jag hyrde ut huset, så hann mina då 2(+3) år gamla häggmisplar växa till upp till 3 m höga (pinnar). Vet inte om det finns någon lågväxande variant.
Annars så skulle den nog passa bra för växtläget du beskriver med torrt läge, fin röd höstfärg, ätbara bär som var riktigt goda direkt från busken. Hyfsat tätt(om man beskär den) och upprätt, smalt, växtsätt.
Aronian finns vad jag vet i lite olika varianter med olika sluthöjd, kommer inte ihåg vad jag satte för varianter, men gemensamt var ett glest växtsätt, släpper man upp den långsamt, med beskärning så går det att få den någorlunda tät, men den friväxande delen jag har är allt annat än tät efter c:a 5 år, höjden är c:a 1.5-2m i bra växtläge och bredden är nog nästan lika mycket.
Hur som helst, vill du ha en tät friväxande häck, så beroende på sort, kan det vara en bra idé att släppa upp den långsamt, med lätt beskärning så att den grenar ut sig bättre.
|