Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Jordförbättring?, Hur vinner man mot en lerjord? Eller behöver man inte slåss?
          mischmasch
          Inlägg 12-05-2013, 20:52
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 39 769

Hej alla rosproffs!

Jag undrar lite över hur man bäst tuktar en lerjord? Jag har ganska nyligeb flyttat till en trädgård med väldigt lerig jord. Det är lite olika i olika delar av trädgården (antar att det på vissa ställen är mer "jordförbättrat" av tidigare ägare). Jag har en låååång rabatt som är ca 1,5-2 meter djup, den är full av gräs, men också en hel del fina perenner o rosor som verkar trivas väldigt bra. Problemet är att jorden är som blålera. Det är nästan omöjligt att gräv runt i den (jag är hyffsat vältränad men blir ändå gråtfärdig efter ett planteringshål..). Eftersom den är så full av gräs (det är nästan omöjligt att rensa eftersom leran är så "kladdig" att det går liksom inte att rycka upp det) hade jag tänkte gräva bort alla växter som jag vill spara, jordförbättra o så tillbaka med det fina o en massa nya rosor. Det visade sig vara lättare sagt än gjort.. Jag började med ett område på ca 2 m. Jag försökte blanda i kogödsel, halvt komposterad lövkompost o nerflisade grenar. Problemet är att det inte går att blanda, jorden ligger som stora, kompakta klumpar av lera som iofs går att skära i kuber men inte att smula sönder. Vad ska jag göra? Rabatten (o hela trädgården) är väldigt lummig o allt verkar trivas väldigt bra, speciellt rosor. Samtidigt känns det inte bra att plantera rosor i något som man lätt skulle kunna dreja koppar av. Hur får jag den mer porös? Eller kan jag strunta i det? Hela rabatten ligger på toppen av en sluttning o jag tror att den, trots leran, är relativt väldränerad. Suck.. Alla andra rosor jag satt i andra delar verkar iaf ta sig riktigt ordentligt! Det kanske finns fördelar med lera trots allt?

En fråga till, när ska jag ta frön från julrosen på bilden (funkar tydligen inte att ladda upp bilder från telefonen? Iaf en rosa-grön-vit julros som precis börjat blomma i zon 2-3). O vad ska jag glra med dom? Vill ha hur många som helst!!

Tacksam för hjälp!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          flouee
          Inlägg 13-05-2013, 21:56
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 418
          Medlem nr: 24 643

Vi har lera vid fritidshuset och jag ställde samma fråga en gång i tiden, varpå jag fick många bra tips. Generellt sett blandas lera med barkmull som tillför struktur och ger långvarig verkan, samt kogödsel för gödning och tillförsel av mullämnen. Undvik (finkorning) sand, det blir tydligen som cement även om jag aldrig prövat själv.

Det bästa tipset var ett jag fick från MariaS: "Absolut enklaste sättet, är att du nu i höst gräver ett spadtag djupt och vänder leran rakt upp och ner som den är i klumparna. Strö över tunt med singel och tjockt med mylla/flis och låt tjälen göra jobbet. Då blir det superenkelt att gräva sig ner till våren istället."

Jag gjorde som hon rekommenderade, men struntande i singel och strödde istället över enbart barkmull. Det blev alltså en "bucklig" rabatt som fick ligga så under hela vintern. Tjälen sprängde sönder lerkokorna och till våren var det faktiskt oväntat lätt att gräva.

--------------------
          Villa i Göteborg (zon 2)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 23:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon