CITAT (Eva 33c @ 13-05-2013, 20:02)

När du fått bort revsmörblommorna kanske du ska fundera på om du kan förbättra miljön något för gräset. En anledning till att du har så mycket revsmörblomma i gräsmattan kan vara just att den är en av få växter som verkligen kan trivas i styv lera. Gräset kan nog inte möta upp i konkurrensen. Jag har väldigt mycket revsmörblomma på min tomt, men den är inget större problem i "gräsmattan" (en oklippt åkerlapp) som visserligen är av lerjord men inte "betong" typen.
CITAT (EKLO @ 14-05-2013, 07:43)

Hej,
Jag har inte så mkt revsmörblomma i gräsmattan, men väl i gångarna runt mina grönsaksland, och där slinker de lätt in bland odlingarna, och det vill man ju inte! Jag jobbar med att bättra jorden och underlaget.
I mitt fall beror det inte eg. på lerjord, utan på att partierna där de trivs är dåligt dränerade - vilket på sätt och vis blir något av samma sak. Hur som helst behöver du säkert göra ngt åt dräneringen, annars lär problemen återkomma. Lufta gräsmattan och borsta dit grov sand (läs på om storlek så jorden inte cementeras av för fin sand) - ja, finns säkert fler tips om att hjälpa luftintaget och dräneringen av en gräsmatta.
Bra förslag på långsiktiga lösningar!