Det har ju varit en elak vinter på många håll med extrem tjältorka. Jag har förlorat en hel del växter. Dels min finaste lind och min katsura, de blev ringbarkade av möss, och så extrema mängder vilt blåbärsris, lingonris, ljung, enebuskar och småplantor av tall och gran. Av det planterade har jag förlorat åtminstone en vindruva, två små bäralmar, en robinia, en pararalia och några catalpor, en del av det kanske kommer igen med skott från rötterna. De äkta kastanjerna ser inte heller glada ut, men de kommer sig. Dessutom verkar ett antal barrotade plantor av avenbok, poppel och hassel som jag planterade i höstas ha dött.
Men det mest förvånande är att spireorna dött ner till marken. Ni vet de vanliga spireorna med rosa blommor som man ser kvarstående vid gamla torp och gårdar. De skall ju vara härdiga långt upp i norrland men här har de frusit ner på alla platser jag kollat. Jag har 500-1000kvm med snår som jag försökt döda med olika medel men aldrig lyckats och nu står buskarna torra av sig själv. De skjuter dock nya skott nerifrån, rötterna har klarat sig.
Fästingarna verkar ha tagit skada av barfrosten också, men det är ju en annan sak
Så vad har ni blivit av med?
|