CITAT (Myosotis @ 21-05-2013, 17:36)

Nej nu har jag letat ett tag, hittar inte tråden så jag frågar igen. Den här skendöda hade visst inga larver!

Jag ljög... Jag mindes fel, det var inte denna utan den med hängande gula klockor. Jag har så för mig att jag fick reda på vad clematisätarna hette! Små gröna många. Och visst var det så att de inte äter på alla sortena? Kan man ta reda på det innan man köper en viss sort?
Hos mig är Cl. potaninii, köpt med namnet stjärnklematis, Cl. tangutica, och Cl. 'Paul Farges' (summer snow) de enda som klarar sig undan klematisbladstekeln Rhadinoceraea ventralis.
Ser du den så ge den en smäll. För en enda kan fullständigt perforera stänglarna, som måste vara årets för då är de mjuka, och stekeln sticker bara in sin gadd o lägger ett ägg. Så där håller den på tills hela lilla mjuka stammen är fullplottrad med ägg. Man kan se förhöjningarna efter ett litet tag, som blir större o större tills larven kommer ut. Och sedan kaläts hela plantan, blommorna gillas inte har jag märkt. Larverna äter snabbt o växer även snabbt. Gröna larver. Brukar plocka dom o ge till hönsen. Smaskens för dom.