CITAT (k_arro @ 08-05-2013, 11:48)

Blir förvirrad angående namnen på doftpelargonen(erna) som doftar som coca cola. Finns det en eller flera olika sorter? I sverige (T.ex. på tradera) verkar de ofta kallas för Torento cola medan en i andra länder kallas för 'Cola bottles' Är detta samma sort eller två olika?
Eller är Torento (cola) en annan variant av Torento (ginger) eller är de samma sort som bara fått olika namn efter folks olika åsikter om doften? Har även sett annonser om doftpelargoner med stavningarna Torrento samt Toronto?
Vill någon hjälpa mig att bena ut mysteriet?

Faye Brawner skriver i sin bok "Geraniums The Complete Encyclopedia", om en kund som inte gillade namnet på pelargonen hon just köpt och sa att hon skulle döpa om den när hon kom hem! Så namn på pelargoner kan verkligen variera...
Hon skriver också om doftpelargonen Torento som i USA säljes som Ginger. Den är en hybrid med okända föräldrar. Doften kan variera från planta till planta och skiftar även med tidpunkten på dygnet och temperaturen. Den är starkare i värme.
Jag har köpt mina plantor som Cola men vet inte om jag tycker de luktar som drycken...
Ginger betyder ju ingefära men den doften har ingen av mina plantor! De har en svag citrusdoft

Har tyvärr aldrig sett dem blomma under de tre år de bott hos mig. Blommar dina?
Redigerat av Ålgryte: 18-05-2013, 14:38