CITAT (Ewa L @ 23-05-2013, 21:44)

Har lyckats klura ut var jag köpte trädet. Egentligen var det inte så svårt iom att jag endast köper av de jag anser vara seriösa, och då hade jag bara två att välja på.
Men; de vet inte vad trädet är ympat på!! Det kan bara "uppfödaren" besvara. Men troligen är det som Åsa gissade: Krikon.
Har googlat lite på det och: "Svagväxande träd eller buske med ganska god smak."
Låter väl inte så våldsamt upphetsande men tänker behålla busken. Frågan är vad jag skall göra med det döda trädet i mitten? Iofs inte så stort, det är ju bara två år sedan jag planterade det. Knipsa av det vid den gamla ympen eller?? Visserligen ser det inte speciellt snyggt ut och det är på framsidan, men platsen finns.
Håller dessutom på och googlar på vilket familjeträd av plommon jag skall satsa på. Går också igenom gamla Odla-trådar om smak etc.
Du kan ju också gräva upp trädet med rötter och kasta det på komposten om det skulle stå i vägen, det väljer du själv.
Jag har två familjeträd med plommon.
Gul Reine Claude, Viktoria, Elin, Czar, Opal, Jubileum och Komet.
Det tycker jag täcker in de flesta för mig intressanta sorterna, men skulle jag sätta ihop ett tredje träd skulle jag välja Röd Reine Claude, Grön Reine Claude och två wild cards såsom kanske krikon, mirabeller, sviskon eller något liknande.
Men jag kanske köper ett familjeträd på körsbär först. Vi får se