CITAT (Ewa L @ 30-05-2013, 11:13)

Jättebra råd Johan om att skaffa nytt träd och det är på G. Lite osäker bara om placeringen som jag skrivit om i en annan tråd. (Tyvärr inga svar!!

)
Jag har faktiskt bestämt att detta är mitt sista hus. Har flyttat 16 gånger i mitt liv och nu vill jag slå rot ordentligt. Har bott både inom- och utomlands. Därför har jag köpt ett enplanshus med stor tomt. Om jag så blir gammal (vilket jag hoppas) eller rent av handikappad eller rullstolsburen (vilket jag förstås inte hoppas) kommer jag att behålla detta boendet.
Att vara "rotlös" är något som alla som bor i sin ursprungliga trygghet med gamla vänner och släktingar inte förstår. Hur jobbigt det faktiskt kan vara. Usch, vad patetiskt det lät.

Det är svårt att ge dig tips om placering så här. Det hade varit skillnad om jag stod bredvid dig i din trädgård. Då hade jag sagt "titta här, där är sol från morgon till kväll, det är bra jord och gräv en så här stor grop osv osv".
Men försök, vad vill du ha för hjälp med placeringen?
Jag förstår vad du menar, vi har köpt ett hus och jag har sagt att oavsett vad som händer så lämnar inte det huset familjens ägo, det spelar ingen roll om vi tillfälligt vill flytta någonstans, då hyr vi ut det.
Jag förstår vad du menar, vi har sålt tre hus, i efterhand tänker jag på vad vi har gjort med pengarna när vi har sålt husen, det har blivit bilar osv. det hade lönat sig både ekonomiskt och känslomässigt att behålla husen.
Släktingar till mig bor i bostadsrätt, dom är mellan 90 och 100 år gamla, hade dom bott i hyresrätt så hade dom förmodligen hamnat på vårdhem för längesedan, men tack vare att dom äger sitt boende så har dom bott kvar. Så absolut, stå på dig och bo hemma så länge du orkar i framtiden, gör hemmet till ditt eget.
Då kan man exempelvis sätta ett Reine Claude träd som ger frukt om 10-15 år. Då säger man till sig själv att man har bestämt sig. Jag köpte ett förra året, satte det i en stor hink och har fortfarande inte bestämt mig för vart jag ska ställa det :-)