Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kan jag kasta kommunens matavfallspåsar i komposten?
          Christian M
          Inlägg 28-05-2013, 19:14
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem nr: 77 146

Jag bor i Lunds kommun och får bruna papperspåsar att kasta matavfall i. Dessa går sedan till rötning och blir biogas.

Jag funderar nu på att köpa en skadedjurssäker kompostbehållare i plast. Kan jag kasta de bruna papperspåsarna i den? Eller bryts de inte ner vid kompostering?

Att jag vill använda papperspåsarna istället för att lägga matavfallet direkt i komposten beror på att det är smidigt att slippa diska ur avfallsbehållaren och för att matavfallet inte börjar lukta illa lika fort i köket när det ligger i en papperspåse i den speciella plastställningen "Det ventilerade systemet".

--------------------
          Zon 1, sandjord

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          lavendelgården
          Inlägg 03-06-2013, 18:07
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 330
          Medlem nr: 20 930

Att kompostera så att det blir bra balans i komposten är inte alltid lätt. Många använder strö för att få tillräckligt bra balans mellan kol och kväve. Jag använder papperspåsarna och får då gratis ett perfekt tillskott av kol.
          Nu har ju jag kompostmask och papperspåsarna bryts ner ganska snabbt. Varför krångla till det - jag tömmer både påse o avfall direkt i komposten. Då jag har maskar blir jorden rena gödningen och får användas med förstånd.
          Åsa

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 15:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon