CITAT (Peztis @ 14-06-2013, 23:16)

Som liten flicka plockade jag vilda blommor med min farmor och vi slog upp i hennes stora flora för att se vad det var vi hade plockat. på det sättet lärde vi oss många växters namn på svenska, de vetenskapliga brydde vi oss inte alls om.
Så rart detta lät! Jag kan se er framför mig
Min väg till de vetenskapliga namnen började lite liknande. Fast utan en farmor då, och jag var inte så himla liten, 12-13 kanske. Då fick jag för mig att det var en brist hos mig att inte veta vad de olika blommorna som växte vilt hette. (alla hundraser kunde jag minsann...) Så jag köpte en flora, plockade blommor och satte mig att identifiera dem. Då såg jag de där "konstiga namnen" inom parentes som fanns till varje växt. Jag fattade att det var detta som (då) kallades latinska namn. Jag såg också att det fanns ett system av något slag, då många växter hette lika i "förnamn". Och det väckte mitt intresse. När jag många år senare började intressera mig för trädgårdsväxter så var denna kunskap mycket bra att ha. Numer minns jag ofta de vetenskapliga bättre än de svenska.