Mina barn har också varit bland de friskaste och vi äter kött men de betyder inte att det saknats grönsaker eller rotfrukter på bordet, när sonen (12 år då) var inskriven på PBU som det hette på den tiden frågade de vilken vårdcentral vi tillhörde eftersom de inte hittade några journaler på honom och den enkla förklaringer var att han aldrig varit sjuk. Har tre barn och de har knappt varit förkylda under åren och ingen av dem är allergisk mot någonting, vad jag förstått så behöver små barn protein för att deras hjärnor skall utvecklas som de skall och det finns ingen bättre proteinkälla än kött så att pådyvla sina barn en vegetarisk livsstil verkar vara ett vågspel som åtminstone jag inte skulle rekommendera. Visst finns det födoämnen som är proteinrika men inget som kan jämföras med kött fast inget som är lika gott och det är inte så konstigt varför hamburgare är så populärt bland barn och ungdomar. Nu är det inte enbart maten som avgör huruvida man håller sig frisk eller inte utan mycket sitter i generna också och man kan fundera över varför så många som satt i koncentrationsläger under kriget blivit så gamla.
|