CITAT (mamamaggan @ 18-06-2013, 10:50)

Nu är det bara så att barn kan inte välja. Det är därför vi har en myndighetsålder , d v s barnen får välja när de kan,är mogna nog , att välja.
Sedan att en 3-4 åring som får höra " sklräckberättelse " från föräldrar som är vegetarianer/veganer för att skrämmas till att inte äta kött är ännu horriblare.
Varför kan man inte låta sina barn få ha en egen uppfattning när de är mogna nog ? För att de ska kunna göra det valet måste de naturligtvis ha fått äta av allt ( nu menar jag bra mat inte skräpmat) .
Visst är det så. Men det är inte alltid så praktiskt att behöva laga 2 eller flera olika maträtter per måltid för att tillfredställa allas önskningar och behov.
Är man vegitarian själv, har någon i familjen som är fiskallergiker, och ett barn som enligt dig måste få äta allt så blir det ju lätt så att man helt plötsligt står där och sliter med 4-5 olika maträtter fler.
Det är nog enklast och mest praktiskt att alla får äta samma. Exempelvis så kan man avstå fisk eller i alla fall inte laga det allt för ofta om man har allergiker i familjen.
Hos min familj serveras aldrig nötter, mjöl, nötkött, mjölk, socker. Alla mår bra, alla är friska.
Sett globalt så är det miljoner och åter miljoner barn som växer upp med vegitarisk föda utan att ta skada på något sätt. Antingen för att kött och fisk är så dyrt att det anses som lyx eller för att matkulturen är helt vegitariansk eller nästan helt vegitarianskt.
Så visst är det lätt att sitta och tycka till om hur andra ska mata sina barn. Verkligheten är inte så enkel och den är inte svart eller vit. Allt hänger på kunskap och tradition i hur man äter och vad man äter.
Så för min del är det helt upp till föräldrarna att mata sina barn med vad sjutton de helst vill så länge föräldrarna ser till att barnen är friska och sunda.