Av princip så tycker jag att det är fel att pådyvla barn sina egna ideologiska värderingar vare sig det gäller kost, religion eller något annat. Människan är av naturen allätare. Ett barn vet inte om att det går att äta äpplen heller om inte vuxna säger det åt dem. Det är mer onaturligt för oss att bara äta vegetariskt eller veganskt än att äta kött, fisk, ägg och mjölkprodukter, Det är ett nytt påfund och skulle inte fungera om vi inte importerade en massa grönfoder. Hållbarheten är för dålig och odlingsmöjligheterna begränsade. Att människan inte skulle må bra av att äta kött är bara nys åtminstone om man inte bara äter kött eftersom det skulle bli för ensidigt.
Larmrapporter kommer med jämna mellanrum om att vi äter alldeles för mycket kött men jag undrar hur i all världen dessa "undersökningar" görs. När äter folk allt detta kött som det påstås? Är det hamburgarna som spökar? Själv har jag aldrig ätit kött mer än max ett par tre gånger i veckan. Men stämmer larmrapporterna så borde köttätandet minska av miljöskäl, inte för att vi mår dåligt av det eller för att djuren inte har det bra.
Som jag ser det så borde vegetarianer och veganer vara mer oroliga för GMO och vad det kan ställa till med. För att inte tala om alla eländiga tillsatser som finns i i stort sett all mat vi stoppar i oss.
Jubbe, att människor äter olika kost i olika världsdelar är inte konstigt utan naturligt beroende på att bl.a. klimatförhållandena och förutsättningarna är olika och så har det ju alltid varit. På vissa håll skulle människorna få väldiga magproblem om de åt t.ex. lika mycket mjölkprodukter som i gör här.
Redigerat av *Stintan*: 18-06-2013, 12:52
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|