CITAT (mamamaggan @ 18-06-2013, 18:00)

Att skylla på att man inte vill laga olka rätter för att få vara fanatisk och tvinga sina barn att äta som sina föräldrar var det dummaste jag hört.
Vill man inte sina barn gott ?
Vill man inte att barnen ska få möjlighet att växa upp till fria självständiga människor ?
Som jag redan skrivit så är en av våra söner vegetarian men det valet gjorde han som vuxen . Skulle aldrig falla mig in att fösöka påverka honom att äta kött nu , jag respekterar hans val , men valet ska göras när man är mogen .
Ett spädbarn eller t ex en 7-åring som tvingas att vara vegetarian visar bara på att föräldrarna är diktatorer .
Ät som ni vill när ni är vuxna men gör inte era barn till viljelösa individer som får svårt att ta egna beslut när de blir vuxna !
Det har inget med fanatism att göra utan praktisk tillämpning. Får barnen i sig all näring, minraler, fetter och vitaminer så spelar det ingen roll om det är kött eller grönsaker. Man behöver väl inte vara fanatiker för det. För i så fall är man ju fanatiker om man tvingar i sina barn kött och fisk med :-P
Jag ser det bara rent näringsmässigt. Sen får väl barnen äta vad de vill när de kan fatta egna moget övervägda beslut.
Persinligen äter jag nog mer kött och fisk än de flesta, och därmed äter resten av familjen detsamma. Här äter man det som serveras. Duger inte maten får man vara hungrig.... Vilket i praktiken gör att alla äter eftersom det int går att vara grinig och få nåt annat.