Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> hur hög är egentligen arbetslösheten?, jag söker folk men inga finns.
          malarmaster
          Inlägg 19-06-2013, 20:24
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

jag började söka en målare inför sommarsäsongen redan i april,kom i kontakt med en kille som var villig att börja men då han var halvtidssjukskriven ville arbetsförmedling o fack ha ett ord med i leken.
          efter en massa frustration o pappersexercis fick jag IDAG 19 juni besked att det nog inte var läge att anställa min utvalde trots att han var rekommenderad av arbetsförmedlingen från början. Orsak? hemligt enl. arbetsförmedlingen. killen förkrossad men tar han mitt erbjudna jobb mister han sin halvtidssjukskrivning o full tid funkar inte för honom. jobbet gäller dessutom bara över sommaren.
          arbetsförmedlingen erbjöd 4 nya kandidater. villkor från mig att de skall vara utbildade målare.
          fick 4 namn som jag i kväll ringt runt till. samtliga hade redan jobb sedan flera månader tillbaks.
          samtidigt står de som arbetssökande hos arbetsförmedlingen,de är alltså inte avförda.
          jag förstår att hitta en arbetslös målare i juni är som att hitta en isbit i helvetet och jag sitter i skiten då jag överbokat. varför fick jag inget besked från arbetsförmedlingen i april eller maj? då hade chansen kanske varit större att hitta någon annan.
          den betydligt större och intressantare frågan är ohmy.gifm inte arbetsförmedlingens listor stämmer (och arbetslöshetsstatistiken bygger på den) hur hög är arbetslösheten egentligen? om samtliga kandidater man ringer till inte står till förfogande är den ju lägre än i statistiken.
          nu blir det att jaga några polacker till grovarbete o inrikta mig själv på målningen. surt sa räven.... Ulf

ps. att ha kontakt med arbetsförmedlingen är ytterst frustrerande,nåbarheten är lika med noll,kurser,tjänstledighet,vård av sjukt barn m.m gör handläggningstiderna låååånga.
          att någon annan ev skulle kunna ta hand om löpande ärenden går tydligen inte heller "jag är tyvärr inte insatt så du får dröja tills ordinarie handläggare kommer". Ds

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Huggorm
          Inlägg 20-06-2013, 05:16
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Min arbetsgivare söker också nytt folk hela tiden, jag får pengar om jag kan rekrytera någon men jag känner inga arbetslösa elektriker. Jag tror faktiskt inte jag känner någon arbetssökande över huvud taget, alla som vill ha jobb har jobb.

Citera
          Anma
          Inlägg 20-06-2013, 09:30
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Huggorm @ 20-06-2013, 06:16) *
          Min arbetsgivare söker också nytt folk hela tiden, jag får pengar om jag kan rekrytera någon men jag känner inga arbetslösa elektriker. Jag tror faktiskt inte jag känner någon arbetssökande över huvud taget, alla som vill ha jobb har jobb.

Så du menar att jag under 6 månader inte ville ha jobb, det var därför jag var arbetslös? Att jag sökt och fått nej (om jag nu ens fått svar) på mellan 3-5 jobb i veckan under denna tid. Det har inte hänt? För min tid som arbetslös bara var en illusion. Overklighet i verkligheten som inte finns.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 20-06-2013, 13:10
          Länk hit: #4

Moderator

CITAT (Anma @ 20-06-2013, 10:30) *
          Så du menar att jag under 6 månader inte ville ha jobb, det var därför jag var arbetslös? Att jag sökt och fått nej (om jag nu ens fått svar) på mellan 3-5 jobb i veckan under denna tid. Det har inte hänt? För min tid som arbetslös bara var en illusion. Overklighet i verkligheten som inte finns.
          Jag tänkte inte på dig när jag skrev "jag tror faktiskt inte att jag känner någon...". Jag tänkte då bara på min bekantskapskrets ute i verkliga livet. Skall jag ta med alla jag mer eller mindre känner över internet finns det nog en och annan arbetssökande.

Men du hittade ju trots allt jobb efter bara sex månader trots att du tidigare varit sjukskriven en längre tid. Skall man tro vissa svartmålande tidningsrubriker är det en omöjlig bedrift. Det känns lite som en självuppfyllande agenda i media, man skriver om arbetslöshet och då tappar folk modet och slutar söka arbete på allvar och då får de inget jobb. Däremot är det nog svårt för folk inom just media att hitta jobb eftersom alla stora tidningar har fått massavskeda medarbetare, så det kanske är sig själv de skriver om.

Citera
          Anma
          Inlägg 20-06-2013, 16:54
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (Huggorm @ 20-06-2013, 14:10) *
          Jag tänkte inte på dig när jag skrev "jag tror faktiskt inte att jag känner någon...". Jag tänkte då bara på min bekantskapskrets ute i verkliga livet. Skall jag ta med alla jag mer eller mindre känner över internet finns det nog en och annan arbetssökande.

Men du hittade ju trots allt jobb efter bara sex månader trots att du tidigare varit sjukskriven en längre tid. Skall man tro vissa svartmålande tidningsrubriker är det en omöjlig bedrift. Det känns lite som en självuppfyllande agenda i media, man skriver om arbetslöshet och då tappar folk modet och slutar söka arbete på allvar och då får de inget jobb. Däremot är det nog svårt för folk inom just media att hitta jobb eftersom alla stora tidningar har fått massavskeda medarbetare, så det kanske är sig själv de skriver om.

Jag svarade på ditt sista påstående "alla som vill ha jobb har jobb". Jag har opererats frisk till skillnad mot alla de som slängts ut från sjukförsäkringen. Mina chanser har varit ungefär en miljon gånger större än de som faktiskt inte är friska men trots det kastats ut i arbetslöshet.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 20-06-2013, 17:27
          Länk hit: #6

Moderator

CITAT (Anma @ 20-06-2013, 17:54) *
          Jag svarade på ditt sista påstående "alla som vill ha jobb har jobb". Jag har opererats frisk till skillnad mot alla de som slängts ut från sjukförsäkringen. Mina chanser har varit ungefär en miljon gånger större än de som faktiskt inte är friska men trots det kastats ut i arbetslöshet.

Jag menade alla av de jag känner, andra delen av meningen hör ihop med den första delen. Jag vet att det finns många andra som inte har jobb trots att de skulle vilja ha det.

Citera
          Anma
          Inlägg 21-06-2013, 07:19
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Huggorm @ 20-06-2013, 18:27) *
          Jag menade alla av de jag känner, andra delen av meningen hör ihop med den första delen. Jag vet att det finns många andra som inte har jobb trots att de skulle vilja ha det.

Jaha du menar så.

Jag har en känsla av att arbetslösheten kan vara större än arbetsförmedlingens statistik. I dagens Sverige är det väldigt många som inte är berättigad till A-kassa, och är man inte berättigad till A-kassa finns det ingen anledning att stå som arbetssökande på AF även om man inte har jobb.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-06-2013, 07:57
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Anma @ 21-06-2013, 08:19) *
          Jaha du menar så.

Jag har en känsla av att arbetslösheten kan vara större än arbetsförmedlingens statistik. I dagens Sverige är det väldigt många som inte är berättigad till A-kassa, och är man inte berättigad till A-kassa finns det ingen anledning att stå som arbetssökande på AF även om man inte har jobb.

Fast för att få försörjningsstöd måste man vara inskriven på AF så dom du syftar på måste i så fall försörjas av någon annan typ make/maka/förälder.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Anma
          Inlägg 21-06-2013, 08:04
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 21-06-2013, 08:57) *
          Fast för att få försörjningsstöd måste man vara inskriven på AF så dom du syftar på måste i så fall försörjas av någon annan typ make/maka/förälder.

Jag som varit involverad i ett antal föreningar med många utförsäkrade kan på rak arm rabbla upp ett femtiotal personer som lever på sina anhöriga...

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-06-2013, 09:39
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Anma @ 21-06-2013, 09:04) *
          Jag som varit involverad i ett antal föreningar med många utförsäkrade kan på rak arm rabbla upp ett femtiotal personer som lever på sina anhöriga...

Jo jag känner till flera stycken jag också. yes.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Anma
          Inlägg 21-06-2013, 12:02
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 21-06-2013, 10:39) *
          Jo jag känner till flera stycken jag också. yes.gif

Ja men dåså. Då vet du vad jag pratar om.

Citera

Inlägg i den här tråden
          malarmaster   hur hög är egentligen arbetslösheten?   19-06-2013, 20:24
          gnon49   jag började söka en målare inför sommarsäsongen re...   19-06-2013, 20:53
          malarmaster   Arbetslösheten är nog svår att beräkna exakt efter...   19-06-2013, 21:14
          Peztis   Ja, arbetsförmedlingen ska man ha så lite att göra...   19-06-2013, 21:00
          Anma   Jag fick mitt jobb tackvare att jag matchades. Ann...   19-06-2013, 21:06
          *Stintan*   Jag har en känsla av att de flesta söker jobb på e...   19-06-2013, 21:15
          Cacki   Ja nog kan man vara registrerad hos AF som arbetss...   19-06-2013, 21:16
          Bengalow   Ja, när man hoppar i tunnan själv, och skyller på,...   19-06-2013, 21:22
          malarmaster   Ja, när man hoppar i tunnan själv, och skyller på,...   20-06-2013, 06:06
          Åsa, mälardalen zon 2   Kanske nån seniorpool kan funka de brukar kunna ta...   19-06-2013, 21:31
          malarmaster   Min arbetsgivare söker också nytt folk hela tiden,...   20-06-2013, 06:19
          Rebecca   jag känner heller inga arbetslösa frånsett de fall...   20-06-2013, 06:36
          *Stintan*   jag känner heller inga arbetslösa frånsett de fall...   20-06-2013, 08:23
          *Stintan*   Ja men dåså. Då vet du vad jag pratar om. Jodå oc...   21-06-2013, 13:26
          Cacki   Malarmaster, det du fick erfara nu kanske rent av ...   20-06-2013, 06:41
          malarmaster   Malarmaster, det du fick erfara nu kanske rent av ...   20-06-2013, 14:21
          Cacki   knappast baksidan ,snarare rester av den gamla fra...   20-06-2013, 15:54
          Cacki   AF:s fel??? Hur jag än vänder och vrider på det så...   20-06-2013, 10:57
          *Stintan*   Jösses vilket svammel. Som om din värld och din be...   20-06-2013, 13:53
          Huggorm   Jösses vilket svammel. Som om din värld och din be...   20-06-2013, 14:08
          *Stintan*   Det skrev jag inte. Läser man inte riktigt är det ...   20-06-2013, 15:16
          Huggorm   Nej, du får ursäkta, men du har en märklig förmåga...   20-06-2013, 15:43
          malarmaster   ja,jösses. nu är det helt plötsligt killens fel at...   20-06-2013, 14:09
          malarmaster   cacki,jag är inte särdeles intresserad av din livs...   20-06-2013, 18:27
          Cacki   Och din historia är bara din, varför tror du då at...   20-06-2013, 18:54
          hattstugan   Att Af har gjort så här är nog ingen nyhet! De...   20-06-2013, 18:58
          Cacki   Att Af har gjort så här är nog ingen nyhet! De...   20-06-2013, 21:40
          mamamaggan   Nog en del OT men vi har en granne som är svetsare...   21-06-2013, 00:04

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-08-2025, 00:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon