Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Sockerärtor blivit sjuka?
          Embla
          Inlägg 27-06-2013, 08:16
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 34 428

Odlar sockerärtor i mitt växthus för andra året i rad - i år blir de ljusare än tidigare, men framför allt har en del av dem fått en konstig beläggning på själva ärtskidan. Det är som en "sockrig" beläggning - lite vattnig och lätt att skrapa av. I samma färg som själva ärtskidan och de smakar inte konstigt - men det ser inte trevligt ut - det ser "mögligt" ut - Vad kan detta vara? Förstår att min beskrivning är lite oklar men hoppas att någon har en idé.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          EKLO
          Inlägg 27-06-2013, 08:36
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Hej,

Jag odlar själv ärter, men inte i växthus. Jag tror att det är en form av bladmögel du fått, men hos mig brukar det först uppträda på bladen, inte ärterna. Luftigt och ingen stående väta på bladen är väl lösningen, men inte lätt att få till vare sig ute en regnig sommar (som förra) eller inne i ett fuktigt växthus. I mina odlingar har bladmöglet kommit så sent på säsongen att det flesta ärterna redan varit skördade, och därför har det inte blivit ngt större problem.

Men som sagt, kanske är detta inte alls bladmögel eftersom det låter som om det allra först uppträder på själva ärtskidorna?

Hoppas ngn annan kan svara bättre...

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 20:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon