Dags för uppdatering:
För ett antal år sedan planterade jag en häck av bärhäggmispel genom markduk rakt ner i grässvålen, utan markberedning eller någonting. Inte en planta dog och markduken har underlättat ogräsrensandet.
Dock har häcken varit långsam med att växa, vilket berodde på att den står vindutsatt och är planterad rakt ovanför ett dräneringsdike, så den hade det mycket torrt de första åren innan den rötterna kom tillräckligt långt ner.
Det har förts en del diskussioner på forumet om markduk verkligen underlättar ogräsrensning. Jag tycker det. De första åren brukade jag en gång per sommar slita bort det ytliga ogräset som växte i barken, röra om och lägga på mera täckbark. Maskrosor och skräppor som hade lyckades borra ner sina rötter genom duken, eller som kom upp genom planterinshålen, duttade jag på koncentrerad Roundup . Detta var nödvändigt eftersom de trängde plantorna som blev mindre just där. Åkerfräken kom en hel del, de drog jag bort de första åren men har slutat bry mig om nu....
Bifogar en bild som togs i våras. På den hitre änden ser man en himla massa kvickrot. Det var just där som duken inte räckte utan jag täckte med tidningar i stället. Dessa ruttnade snabbt och kvickroten tog över. Men det är bara i denna ände som detta problemet finns. Jag skulle alltså alla gånger rekommendera markduk i stället för tidningar för ett sådant här projekt!
Numera rensar jag inte häcken längre, utan den klarar sig bra även om det växer annat i den.
(På bild nr 2 ser man tydligare att partiet medkvickrot slutar efter någon meter. Resten är bara vanligt gräsmattegräs som fått fäste och växer i täckbarken)
Redigerat av Sommartorparn: 03-07-2013, 12:11