Jag odlar i markbäddar i mitt växthus. Den jordförbättras med kökskomposten varje år och jag tillämpar växelbruk, dvs byter plats på grödorna varje år. Har inte behövt byta ut jorden någon gång under de 18 år jag haft det. För det är ju annars lite jobbigt... Fördelen med jordbäddar är att man kan odla småkulturer melllan de större plantorna i början av säsongen. Tex lite sallad och rödbetor som är skördat innan tomaterna kräver all plats tex. Man kan också sätta störbönor mellan plantorna. Hos mig hinner inte störbönor alltid ge skörd utomhus men i växthuset blir de jättefina. Det är enkelt att vattna med jordbäddar. Jag har en svettslang i mitten på de ca 90 cm breda bäddarna. Jag släpper på så mycket vatten att slangen alltid ser fuktig ut i mitten av juni och stänger av den i september, ungefär. Den ständigt droppande slangen gör hela jordbädden lagom fuktig ganska djupt ner. Men papríkor och chili har jag i hinkar/krukor, de gillar lite varmare jord har jag märkt. I mitt växthus finns heller ingen plats för att sitta och dricka kaffe eller så. Då kanske man vill ha det på ett annat sätt. Numer har jag två växthus, det gamla är enbart arbetsväxthus med bänkar för uppdragning av plantor på våren och en trätrall på golvet. Men det finns inget rätt och fel här, utan beror på vad man vill odla och hur mycket.
|