Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> guldvatten
          elsemarie
          Inlägg 30-06-2013, 11:50
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 96
          Medlem nr: 16 254

Har försökt hitta hur man späder ut urinen, hur mycket vatten? hittar inge uppgifter, hoppas någon kan hjälpa mig.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Farstabo
          Inlägg 09-07-2013, 15:45
          Länk hit: #2

Validating
          Antal inlägg: 28
          Medlem nr: 6 516

[font="Book Antiqua"][/font] Urin som gödsel har som det sägs används av våra förfäder, låter ju bra när man läser om det.
          Men frågan jag har ställt mig på sista tiden, Varför kan man få hepatit av jordgubbar, hallon? Det kan ju inte uppstå i plantan, det måste ju överföras till plantan och bären, det måste ju finnas en orsak. Kan människans urin, avföring som används som gödning den vägen överföras till det som växer och bären sen blir smittobärare.
          Jag har inte sett någon förklaring till varför vi människor kan få hepatit av bären, verkar som ingen vet, de bara konstaterar att det sker, de rekommenderar att inte äta bären råa, det som människor har alltid har kunnat förr.
          Hur mycket har det forskats i, om vi tar vissa mediciner, och sen gödslar med urin om det är riskfritt för rotfrukter, bär, baljväxter mm hjärtmediciner, smärtmediciner osv vad sker i växterna när de används uringödsel.
          Idag ser inte ut som igår, våra vanor är så annorlunda.
          Var får jordgubbarna sitt smittoämne ifrån?

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 09-07-2013, 22:45
          Länk hit: #3

Gäster

CITAT (Farstabo @ 09-07-2013, 16:45) *
          Men frågan jag har ställt mig på sista tiden, Varför kan man få hepatit av jordgubbar, hallon? Det kan ju inte uppstå i plantan, det måste ju överföras till plantan och bären, det måste ju finnas en orsak. Kan människans urin, avföring som används som gödning den vägen överföras till det som växer och bären sen blir smittobärare.

Vet inte om du läste broschyren jag länkade till ovan, men där sägs bla "Ren urin kan undantagsvis innehålla bakterier eller andra smittspridare. Det anses vara mycket liten risk att dessa överlever i jorden eller på växterna någon längre tid. Rekommendationen är att antingen vänta en månad med att skörda grönsaker etc som kommit i direkt beröring med urin eller att koka trädgårdsprodukterna ordentligt före förtäring."
          Så att vara försiktig när det gäller med uringödsling av växter som ska ätas är väl alltid bra. Fast när det gäller jordgubbar så tror jag sällan man gödslar plantorna alls när de är i bärstadiet, utan som regel efteråt. Så hepatitsmittan har nog andra orsaker än uringödsling.
          Själv använder jag inte urin alls faktiskt, trots alla lovord känns det som för kort kretslopp att "kissa på det jag ska äta" smile.gif Skulle kunna tänka mig att använda det i komposten däremot, och kanske på prydnadsväxter. Men det är jag det, och jag har inga synpunkter på hur andra gör.

Citera
          rosita
          Inlägg 10-07-2013, 06:48
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem nr: 5 587

CITAT (Eva 33c @ 09-07-2013, 23:45) *
          Själv använder jag inte urin alls faktiskt, trots alla lovord känns det som för kort kretslopp att "kissa på det jag ska äta" smile.gif Skulle kunna tänka mig att använda det i komposten däremot, och kanske på prydnadsväxter. Men det är jag det, och jag har inga synpunkter på hur andra gör.

Man ska inte vattna med guldvatten (eller andra gödningsmedel för den delen) direkt på det man ska äta, man gödslar jorden, inte växten!

--------------------
          Rosita zon 1

www.ankispassion.blogg.se

www.dromtolkning.blogg.se

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-09-2025, 07:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon