Medlem
Antal inlägg: 6
Medlem nr: 78 682
Hej!
Jag ska börja odla några bonsaiträd, mest på kul för att se hur det går. Jag har några frågor till att börja med:
1. Om man använder de svenska trädslagen som finns, kan de stå ute året runt då (eftersom de gör de i naturligt tillstånd) och klara minusgraderna, eller måste man fortfarande ta in dem unde vindern? Klarar de vintern olika bra beroende på hur gamla eller hur stora de är?
2. Vissa träd går att plantera från enbart en kvist, till exempel enar. Vilka andra trädsorter går det bra att göra lika dant med? Jag tänker först och främst på svenska trädsorter eftersom jag vill kunna hitta dem här.
3. Finns det någon guide för hur man ska göra när man planterar ett träd från en sådan typ at stickling (en kvist) som kan vara bra att utgå ifrån, eftersom jag inte riktigt vet hur man ska göra? Hur beskär man kvisten och hur ska man plantera den och i vad?
Medlem
Antal inlägg: 7 985
Medlem nr: 12 723
Hej Nästan alla bonsai träd kan står ute hela året, men de måste plantera i väldränerad jord, men tag tycker att man ska satsa på bonsai som kommer från odl tall, lärk, björk, bok, ek och lönn för säkerhet skäll i Sve3rige. H.Bassam