Hej! Vi ska bygga växthus, som hamnar omkring 17-20 kvm. jag har iaf i nuläget tänk mig att ha ett helt golv och odla i krukor mm. det enda jag skulle vilja ha i jorden direkt är vindruvsplantan.
nu när vi sitter och räknar lite på det hela så har vi lite funderingar.
1. ska man bygga under mark (ca 80 cm för frostfritt) om man inte tänkt ha nåt i jorden utan i krukor? spelar det nån roll? skulle man INTE göra så annat än om man vill utnyttja jorden? elr är det så att i o med att man gör så, så kan man börja "tidigare" i växthuset med det man drar upp under våren? vi vet inte riktigt hur vi ska göra där.
2. OM det nu blir frostfritt, kan man övervintra alla växter där ist för i källaren elr är det FÖR kallt? typ pelargoner mm..
har inte så mkt koll på all detta, mer än att vi kanske tänkt ha det som ett "orangeri" där vi kan mysa, men då jag kommit igång med allt som har med fröer, dra upp osv, kanske man kan ha lite tomater / gurka mm också. så det är ju bra att veta hur ni andra har gjort... bättre att vara klok nu än efter, då vi redan börjat bygga. tacksam för svar! Ha de bäst / Gittan
|