Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Bonsaiträd som kan stå utomhus året runt?
          Altai
          Inlägg 22-07-2013, 00:30
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 78 682

Hej!

Jag ska börja odla några bonsaiträd, mest på kul för att se hur det går. Jag har några frågor till att börja med:

1. Om man använder de svenska trädslagen som finns, kan de stå ute året runt då (eftersom de gör de i naturligt tillstånd) och klara minusgraderna, eller måste man fortfarande ta in dem unde vindern? Klarar de vintern olika bra beroende på hur gamla eller hur stora de är?

2. Vissa träd går att plantera från enbart en kvist, till exempel enar. Vilka andra trädsorter går det bra att göra lika dant med? Jag tänker först och främst på svenska trädsorter eftersom jag vill kunna hitta dem här.

3. Finns det någon guide för hur man ska göra när man planterar ett träd från en sådan typ at stickling (en kvist) som kan vara bra att utgå ifrån, eftersom jag inte riktigt vet hur man ska göra? Hur beskär man kvisten och hur ska man plantera den och i vad?

Tack på förhand.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          gunsta
          Inlägg 22-07-2013, 10:05
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem nr: 48 334

Hej och hjärtligt välkommen till odlas forum.
          Jag har en liten kastanj som jag satte i höstas i en kruka - den har grott och är nu ett litet litet 'träd' - fläder (sambucus nigra) d v s den som man gör dricka på av blommorna, rotar sig mer än lätt - två veckor i en kruka i en plastpåse med hål i - och du har massor av rötter.
          Om någon av dessa träd är lämpade som bonsai vet jag inte, Huggorm nämnde ek - och jag instämmer i hans kommentar.

'Friskt vågat är hälften vunnet' smile.gif

--------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-12-2025, 01:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon