Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Förslag på ngt fint efter ogräsutrensning, tips för zon4-5 västläge. marktäckande + lite höjd?
          Siaso
          Inlägg 14-07-2013, 21:43
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 78 623

Har tagit död på allt i landet utanför mitt köksfönster som länge fått frodas fritt å inte mycket fint återstod...
          Först ogärsmedel i två omgångar, sedan nedklippning, därefter jordfräs, å nu ligger svart markduk över jorden för att undvika att nåt nytt oönskat kommer upp. (typ kirskål..)

Tänkte sedan (i slutet på sommaren kankse??) plantera något som jag hoppas ska orka stå emot div ogräs själv så mycket som möjligt. Inte intresserad av rensa ogräs hela sommrarna helt enkelt. Tänker att "svart jord" är onaturligt och kommer att täckas av ogräs å därför vore nån/några önskade marktäckande växter bra. Å nåt som står upp lite så det syns att det är något fint där på lite avstånd tänker jag.

Behöver tips! (är ingen trädgårdsexpert alls)

Falurött äldre hus. Landet ifråga ligger i västläge (eftermiddags/kvällssol) intill huset. zon 4 el 4-5. Har inte så mycket andra växter på tomten som det behöver "passa ihop med". (några björkar, äppelträd å vinbärsbuskar å rabarber å nån spireabuske) . Lander är 3-4m x1,2 m ca. Köksfönstret sitter på ca 2 m höjd från marken.

Som sagt tacksam för vettiga tips! smile.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Peztis
          Inlägg 22-07-2013, 17:57
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Och däremellan kärleksört som är så oerhört anspråkslöst och fin hela året! Ja, ok, inte på våren men vacker när den börjar buska till sig och sedan på vintern med snö på.

Slår också ett slag för alunrot som finns i många vackra bladfärger och konstellationer. Lätt att så och sedan dela så man får många.

Jag har violviva i massor, oerhört tacksam växt, vackrast när den står lite fuktigare (mina väcker i en ring kring den lilla dammen) och då är den grön och frodig hela sommaren.

Om du är ute efter att utrota kirskålen måste markduken ligga i minst två år. Vad du kan göra är att antingen lägga ett lager jord ovanpå och plantera i det eller så får du skära hål i duken och plantera i hålen, lägg flis eller annat så slipper du se markduken. Det första är bättre för kirskålen hittar de där förbenade hålen och tittar upp där.
          Du kan även lägga ett tjockt lager med gräsklipp mellan plantorna, det förhindrar fröogräs att få fäste och håller fuktigheten i marken.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 21:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon