Siaso
Har tagit död på allt i landet utanför mitt köksfönster som länge fått frodas fritt å inte mycket fint återstod...
Först ogärsmedel i två omgångar, sedan nedklippning, därefter jordfräs, å nu ligger svart markduk över jorden för att undvika att nåt nytt oönskat kommer upp. (typ kirskål..)

Tänkte sedan (i slutet på sommaren kankse??) plantera något som jag hoppas ska orka stå emot div ogräs själv så mycket som möjligt. Inte intresserad av rensa ogräs hela sommrarna helt enkelt. Tänker att "svart jord" är onaturligt och kommer att täckas av ogräs å därför vore nån/några önskade marktäckande växter bra. Å nåt som står upp lite så det syns att det är något fint där på lite avstånd tänker jag.

Behöver tips! (är ingen trädgårdsexpert alls)

Falurött äldre hus. Landet ifråga ligger i västläge (eftermiddags/kvällssol) intill huset. zon 4 el 4-5. Har inte så mycket andra växter på tomten som det behöver "passa ihop med". (några björkar, äppelträd å vinbärsbuskar å rabarber å nån spireabuske) . Lander är 3-4m x1,2 m ca. Köksfönstret sitter på ca 2 m höjd från marken.

Som sagt tacksam för vettiga tips! smile.gif

gunsta
Hej och hjärtligt välkommen till odlas forum smile.gif - Jättedaggkåpa är tacksam och anspråkslös.
Siaso
CITAT (gunsta @ 14-07-2013, 22:51) *
Hej och hjärtligt välkommen till odlas forum smile.gif - Jättedaggkåpa är tacksam och anspråkslös.

Tack! smile.gif

sökte på den och fick upp nåt som inte är helt olikt kirskålen som just förintats... fast med lite större/rundare blad va!? smile.gif

Kankse är en bra idé ändå iofs.. men vill nog ha nåt mer med lite färg också isf..

Så, mera förslag!

(NI får förresten gärna kommentera om mina utrotnings-strategier å återplanteringstidpunk verkar bra el dåligt också!)
kerstin z5-6
Marktäckare" som ska ge mindre ogräs bör inte bara bli 5-10 cm höga. Där blir det mycket rens innan jorden täcks ordentligt. De bör vara 30 cm höga

Växter som skuggar bra och breder ut sig är pulmonaria lungört ,blå blom, hosta massor av olika, heuchera -alunrot -finns i många fina bladfärger -varför inte ett par tre röda Bladen finns ju hela säsongen.
Sommarviva blommor ljust orange eller gula, doftar herrparfym ,fin marktäckande rugge ,ej invasiva.

Högt och smalt för augusti sensommar -rosenflockel eller smalbladigt fackelblomster.

Astrantia rosa ,kungsljus sticker upp och de sista har stora skuggande blad, lammöra silverbladverk.
Försommar vitt löjtnandshjärta
Siaso
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-07-2013, 10:36) *
Marktäckare" som ska ge mindre ogräs bör inte bara bli 5-10 cm höga. Där blir det mycket rens innan jorden täcks ordentligt. De bör vara 30 cm höga

Växter som skuggar bra och breder ut sig är pulmonaria lungört ,blå blom, hosta massor av olika, heuchera -alunrot -finns i många fina bladfärger -varför inte ett par tre röda Bladen finns ju hela säsongen.
Sommarviva blommor ljust orange eller gula, doftar herrparfym ,fin marktäckande rugge ,ej invasiva.

Högt och smalt för augusti sensommar -rosenflockel eller smalbladigt fackelblomster.

Astrantia rosa ,kungsljus sticker upp och de sista har stora skuggande blad, lammöra silverbladverk.
Försommar vitt löjtnandshjärta

Tackar för alla tipsen. Alunrot är fina blad i olika färg ja. Vit löjtnanthjärta har jag haft förr, de är fina på försommaren. Man kan ju sätta lite lökar med nån tulpan el nåt liknande som kan få komma upp på försommaren också.

Sen funderar jag på nå flox (många små blommor i tuvor liksom) Vet inte riktigt vad jag ska ha som det som står upp lite mer senare på säsongen dock. Älskar ju klematis men de fyller ju inte ut landet nå vidare. Tänka tänka....
kerstin z5-6
phlox är förutom de jag redan nämt ,fina senblommande
Bassam
Hej

Det är fint om du planterar nävor.
H:Bassam
EvaKlemming
Dagliljor. De blir stora ruggar. Fint med jättedaggkåpa som tidigare skrevs) och Stjärnflocka och Funkia. Alla favoriter.

Glömde, går inte att misslyckas med. Blir bara större.
Peztis
Och däremellan kärleksört som är så oerhört anspråkslöst och fin hela året! Ja, ok, inte på våren men vacker när den börjar buska till sig och sedan på vintern med snö på.

Slår också ett slag för alunrot som finns i många vackra bladfärger och konstellationer. Lätt att så och sedan dela så man får många.

Jag har violviva i massor, oerhört tacksam växt, vackrast när den står lite fuktigare (mina väcker i en ring kring den lilla dammen) och då är den grön och frodig hela sommaren.

Om du är ute efter att utrota kirskålen måste markduken ligga i minst två år. Vad du kan göra är att antingen lägga ett lager jord ovanpå och plantera i det eller så får du skära hål i duken och plantera i hålen, lägg flis eller annat så slipper du se markduken. Det första är bättre för kirskålen hittar de där förbenade hålen och tittar upp där.
Du kan även lägga ett tjockt lager med gräsklipp mellan plantorna, det förhindrar fröogräs att få fäste och håller fuktigheten i marken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon