Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp med ledsen fiolfikus.
          walsan
          Inlägg 24-07-2013, 17:51
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem nr: 78 703

Hej.

Det här är min mycket ledsna fiolfikus (fikus lyrata). Jag införskaffade den i början på sommaren. Efter en natt jag glömt stänga av min AC, började den tappa först de undre bladen och sedan alla utom de tre som syns på bilden. Jag befarar att den blivit för kall. Bladen blev brunaktiga på undersidan och torkade.
          Fikusen står i ICAs ekologiska blomjord (som ju är mestadels hönsgödsel) och jag har vattnat den rikligt när den har torkat upp men inte ut. Den har aldrig stått i för mycket vatten.Bifogad fil  fiolfikus.JPG ( 244.95k ) Antal nedladdningar: 114

Tror nu ni - som jag hoppas vet - att det är som jag befarar, att den stått i en temperatur den inte tål och i så fall: kan den återhämta sig? Om rötterna blivit förstörda av kylan och fikusen är hopplöst förlorad: skulle jag helt enkelt kunna skära av stammen och försöka rota den som stickling?

Den är mig mycket kär så jag hoppas på svar.

Bästa,

Terese

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 23:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon