Vi firar julen på så sätt att familj och släkt träffas, äter gott och umgås på ett avslappnat sätt. På julaftonen är det närmsta familjen som gäller, sen kommande dagar blir det besök hos mostrar, kusiner, mormor osv. Jag tycker att julen handlar om att bry sig om varandra, kanske ta hem en ensam bekant och låta den äta tillsammans med alla andra. Jag minns själv en julafton hos min mormor för snart 10 år sen, då en grannfrus man precis hade dött hastigt. Då bjöd hon grannfrun att vara med oss hela julaftonen, så att hon skulle slippa vara ensam. Dagen efter åkte vi hela släkten på julotta. Det kändes som om vi hedrade hennes man då. Jag tycker detta var en fin gest av mormor och glömmer det aldrig.
Vi läser inte julevangeliet på julafton, men jag förstår givetvis de som gör det. Julkrubba har vi i bokhyllan, med belysning ovanpå. Jag spelar gärna julsånger och psalmer vi förknippar med julen. Kristet? Ja, i vårt hem är det så.
Julklappar betyder inte så mycket för mig som vuxen, men när det gäller barn så tycker jag att de ska få uppleva en jul med tindrande ögon! Med julgran, tomte och presenter. Det behöver absolut inte vara exklusiva saker, bara det är nånting extra som gör barnen glada.
--------------------
Ann-Louise zon 5
"Fyll inte livet med år utan åren med liv"
|