|
Hur många här firar jul till åminneles av Kristi födelse? Själv gör jag det inte, ftersom jag inte är troende. Men om en liten stund ska jag till kyrkan för att höra min mamma sjunga Chistmas Carols. Det hör ju till.. Vårt julfirande är ju hopkok av midvinterblot och kristna traditioner. Läser ni julevengeliet på julaftons morgon? (Kan inte redigera min rubrik.. Ska ju stå KRISTI och inte Krist..  )
Kattgräs
19-12-2004, 17:09
Nix. Jesus har väldigt lite i vårt hem att göra. Jag firar att ljuset vänder åter. Vad de andra i min familj firar vet jag inte. Hade jag inte haft barn, skulle julklappar, gran och pynt inte alls förekomma här, i den formen.
wolkenkrabber
19-12-2004, 17:19
inga kristna fasoner har med våren jul att göra förutom att vi gå upp i tänder ljus op graven innan kalle anka, jag har aldrig varigt på den hära mindatts grejjer eller om det var på morgonen
Julottan W? Den är tidigt på morgonen, 04.00 och 06.00 så där, det brukar vara två mässor. (Mamma har varit kyrkvärd...) Mvh Fenja
Ingen kristen jul här heller.Jag fira att ljuset återkommer.Det blir en traditionell jul här,familj,mat lite klappar.Att vara tillsammans är viktigast.
wolkenkrabber
19-12-2004, 20:27
CITAT (Fenja @ 19-12-2004, 17:27) Julottan W? Den är tidigt på morgonen, 04.00 och 06.00 så där, det brukar vara två mässor. (Mamma har varit kyrkvärd...) Mvh Fenja jo den var det, förut trode jag att julottan var en marknad
pisanggoreng
19-12-2004, 21:43
Ann-Christin Lindberg zon II
19-12-2004, 22:31
Joodå, givetvis firar vi julen till åminnelse av Jesu födelse! För mig och maken är de kyrkliga händelserna med all härlig julmusik och alla de underbara, hoppfulla texterna, själva behållningen med julfirandet! Med kärleksbudskapet i centrum och med frid och gemenskap ska julen firas!
*Felix matte*
19-12-2004, 23:04
CITAT (Ann-Christin Lindberg zon II @ 19-12-2004, 22:31) Med kärleksbudskapet i centrum och med frid och gemenskap ska julen firas! 
Mia, zon 3
20-12-2004, 08:00
CITAT (Ann-Christin Lindberg zon II @ 19-12-2004, 22:31) Med kärleksbudskapet i centrum och med frid och gemenskap ska julen firas!  Den biten skriver jag under på, fast jag tycker det går jättebra utan att blanda in någon religion överhuvudtaget. Själv firar jag nog en blandning av gemenskap med nära & kära, och ljusets återkomst. Försöker fira lite på alla "naturhögtider", alltså sommar-/vintersolstånd och höst-/vårdagjämning. Men jag har inga som helst bekymmer (numera) att ta in sådant som förknippas med kristendom som julpynt. Änglar, stjärnor osv. Om sonen vill ha julkrubba får han gärna det också, och så har vi ju alla härliga julsånger som har mer eller mindre kristet ursprung. Men visst är väl historieforskarna ganska överens om att Jesus borde vara född i mars, och att romarna helt sonika flyttade firandet till december, för det passade bättre med deras almanacka när de vill införa kristendomen i romarriket - eller är jag helt felinformerad?
CITAT (Ann-Christin Lindberg zon II @ 19-12-2004, 22:31) Med kärleksbudskapet i centrum och med frid och gemenskap ska julen firas!  Bra sagt Anki, det skriver jag också under på! Men annars har den kristna biten fallnat alltmer i vårt julfirande, det är mest ett "Midvinterblot", d v s vi firar att det vänder åter mot ljusare tider. Jag tycker också mycket om all den härliga julmusiken som förekommer, allt från adventens hoppfulla Hosianna till de glada danslekarna under själva julfirandet.
Ingrid på Västkusten
20-12-2004, 08:58
Ja Mia - inte föddes han nu :-) det passar bättre när kristendomen tog över att de kristna högtiderna sammanföll med de gamla invanda högtiderna så de 'togs över' :-) Läs t ex 'Den Gyllene Grenen' av Fraser som vilka emr högtider som är 'övertagna'.
kristerh
20-12-2004, 10:55
Jag är ju inte troende och därmed tror jag inte på historierna om jungfrufödsel osv  jag ser julen som ett tillfälle att träffa familj och släkt, äta god mat o umgås o mysa. krister
Nää ingen Jesus i vårt hus heller... och bryter han sig in ändå ska jag banne mig se till att han flyger tillbaks ut genom fönstret!  Nää... lite tacksam måste man väl vara gentemot kyrkan med tanke på att jag plockat så mycket frön under deras stora fina träd.
Caprice
20-12-2004, 14:05
För mej är hela juletiden en familjehögtid, en tid att tänka och bry sej om varandra... Och skänka en tanke på de som har det sämre.... Men något annat är det inte...
Caprice
Lars-Olof Arvids
20-12-2004, 15:57
Tråkigt att se att så få är troende här. För mig har Jesus en given plats i julfirandet. Säkert kan man ha frid och gemenskap ändå, men jag tycker ändå att det skulle bli ganska ytligt utan en djupare mening med det hela.
Olle
niklaswik
20-12-2004, 16:39
Stackars jesus mamma som var tvungen att säga att det var gud som hade satt ett litet barn i hennes mage.. hade hon erkännt att det var grannen eller vem det nu kan tänkas ha varit egentligen, då hade hon väl blivit stenad..?  För mig är julen mest bara jobbig nuförtiden.. "Alla" köper julklappar för tusentals kronor och tror/tycker att det är viktigast.. Att träffa släkten ger jag inte heller mycket för, dom träffar jag på födelsedagar så det räcker.. Jag skulle helst av allt sitta framför en brasa och mysa med en viss flicka..  (Förresten, vart var det kristna kärleksbudskapet när man "kristnade" världen och brände häxor m.m.?  )
20-12-2004, 16:52
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 20-12-2004, 15:57) Tråkigt att se att så få är troende här. För mig har Jesus en given plats i julfirandet. Säkert kan man ha frid och gemenskap ändå, men jag tycker ändå att det skulle bli ganska ytligt utan en djupare mening med det hela.
Olle Tack Olle, för stödet! Men så lever vi ju också i ett av världens mest sekulariserade länder... Allt gott i jul - önskar jag allihop i denna tråd!
CITAT Säkert kan man ha frid och gemenskap ändå, men jag tycker ändå att det skulle bli ganska ytligt utan en djupare mening med det hela. Ja visst är det ytligt, men säger all logik och allt förnuft en att kristendomen är falsk så kan man ju inte gå omkring och låtsas...
Roligt att någon (ja 2 då...) vågar stå upp för sin tro..... börjar bli en bristvara i vårt sekulariserade samhälle. "Jag hatar dina åsikter men är beredd att gå i döden för din rätt att framföra dem." Voltaire (obs att det är ett citat. Jag hatar inte era åsikter....)
20-12-2004, 18:23
CITAT (Dzad @ 20-12-2004, 17:21) Ja visst är det ytligt, men säger all logik och allt förnuft en att kristendomen är falsk så kan man ju inte gå omkring och låtsas... :unsure: Javisst, Dzad - men säg den verkligt passionerade och bingbångandes kärlek som är logisk och förnuftig...
pisanggoreng
20-12-2004, 18:26
Allting kan inte förklaras med logik och förnuftighet. Även om en del skulle säga att religion och Guds existens just kan göra det.
Sulawesii
20-12-2004, 19:03
Firar jul gör jag endast av tradition. Det är härligt att träffa släkten och äta gott!
Ni kristna har mitt ödmjuka stöd! Själv tror jag. Men, ej enligt någon religion.
CITAT (kristerh @ 20-12-2004, 10:55) Jag är ju inte troende jag ser julen som ett tillfälle att träffa familj och släkt, äta god mat o umgås o mysa. krister Jag är inte troende heller. Och visst är ett exemplariskt tillfället att träffa släkt och vänner Denna julen är min guddotter Allis' första jul och häromdagen tog hon sina första stapplande steg!  Gissa om jag är stolt!  Allis kommer med hela familjen till Trelleborg över julhelgen. På bilden är Allis 2 månader gammal.  Ciczi
För mig (som är troende) handlar julen mest om gemenskapen med människor runt omkring mig, oftast släkt och vänner. Alla traditioner vi har tillsammans, som gör att vi kommer närmare varandra.
Jag tycker inte man behöver vara "mindre troende" för att man inte går till kyrkan, sitter och ber eller vad man nu föreställer sig att "kristna" gör under julen.
Att t.ex. bjuda hem en ensam människa till sitt hem på julafton, för att fira jul i gemenskap med andra, tycker jag är ett mkt "kristligt handlande". (det som du gör för min minsta broder, gör du också för mig)
Att vara tillsammans och ha det mysigt och roligt, tycker jag är julens poäng. Detaljerna är inte så viktiga.
Jag kan ju berätta lite hur det är hemma hos oss under julen (är gift med en präst i svenska kyrkan) Jag tror inte att det skiljer sig så speciellt mycket från hur "vanliga" människors julaftnar ser ut nämligen. Vi kommer troligen inte att gå i kyrkan nånting den dagen förutom min man som jobbar på kvällen och har midnattsmässan. Dottern på 3 år och jag blir förstås hemma då eftersom det är för sent för henne. Julottan har jag aldrig gått till eftersom jag är så vansinnigt morgontrött (dottern med) Vi kommer att läsa julevangeliet och låta vår dotter placera det lilla dockJesus-barnet i krubban. För övrigt så sjunger vi de traditionella julsångerna, dansar kring granen, äter julbord, ser på Kalle Anka, öppnar julklappar precis som alla andra. Det är inga konstigheter alls trots att vi har i åtanke varför vi egentligen firar jul.
Jag tycker det är förbluffande att så många påstår att deras julfirande inte har nåt med Jesus att göra. Vare sig man är religiös eller inte så är det faktiskt därför vi firar jul.
Gossen Ruda
20-12-2004, 22:27
Håller inte med om det sista. Kyrkan tog över julfirandet som är av mycket äldre datum för att försöka mota bort dom äldre gudarna. Fast hur man firade att dagen var som kortast och att det nu vände vet man nog inte riktigt, bara att tidpunkten var viktig. Det finns många monument och byggnader från förkristen tid som är orienterade efter solens position vid vintersolståndet. Andra tidpunkter också förresten. Själv är jag starkt troende, dvs jag tror och är övertygad att det inte finns några som helst gudar eller andra högre makter. Alla religioner startar oftast med en människa som säger saker som andra människor tror på. Konstigt bara att det finns så många såna och att dom inte säger samma sak.
Ingrid på Västkusten
21-12-2004, 07:47
Ja Magdis - Gossen Ruda har så rätt så rätt i det - kyrkan övertog många högtider - det räcker man läser lite religionshistoria så vet man det :-)) Och - en sak tycker jag är intressant här - bara som en observation - 'troende' - det gäller bara kristna? Oavsett vad man tror på så är man väl troende, inte sant? Var och en salig efter sin tro :-) om jag nånsin skulle tillhöra ett samfund så skulel det vara Liberala katolska Kyrkan. Varför? Jo - läs deras hemsida - de är toleranta emot andras tro och gudar.... Liberala Katolska Kyrkan
Hoppsan! Näpp! Ingen Jesus här heller....
evelina
21-12-2004, 09:12
När barnen var små hade vi en fin tradition,vi samlades syskon och syskonbarn och julpysslade åt mat tillsammans på 1:a advent,sedan gick vi på familjegudstjänst i kyrkan.Även om vi inte var troende. Våra barn kommer ihåg hur fint det var med julkrubban i kyrkan och alla ljus varför inte ge dem lite av den biten! Sedan väljer dem själva ändå i framtiden.
Jag går alltid med min gamla Mor i julotta,vi tänder ljus för Far och min syster som inte finns längre och lyssnar till vår fina kör.Förra året ville även en son och flickvän följa med och dem tyckte det var så fint.
Vi firar inte heller i någon kristen anda, utan mer som ett sätt att träffas, ha trevligt och umgås! Mvh Fenja
CITAT (Gossen Ruda @ 20-12-2004, 22:27) Håller inte med om det sista. Kyrkan tog över julfirandet som är av mycket äldre datum för att försöka mota bort dom äldre gudarna. Fast hur man firade att dagen var som kortast och att det nu vände vet man nog inte riktigt, bara att tidpunkten var viktig. Det finns många monument och byggnader från förkristen tid som är orienterade efter solens position vid vintersolståndet. Andra tidpunkter också förresten. Själv är jag starkt troende, dvs jag tror och är övertygad att det inte finns några som helst gudar eller andra högre makter. Alla religioner startar oftast med en människa som säger saker som andra människor tror på. Konstigt bara att det finns så många såna och att dom inte säger samma sak.  OK, så ni som firar jul men inte till åminnelse av Kristus, ni firar alltså midvinterblot? Med offer till asagudarna och allt som hör det till?
självklart är vi hedningar
själv firar jag midvinterblot: äter och dricker (alldeles för mycket av båda sorter) och visst är det skönt att få maskera det under falskt flagg och kalla det JUL istället. Tur att man inte är anglosax och behöva kalla det för x-mas (christmas)....
döda en gris eller en kalkon.. so what....
Svingar dryckeshornet och slaktar grisen Särimner?
Gossen Ruda
21-12-2004, 21:32
CITAT Svingar dryckeshornet och slaktar grisen Särimner? Nåt ditåt.  Vårt julfirande är en mix av gamla traditioner från Hedenhös tid, kristendom och nya seder och vanor. Just frossandet är säkert av gammalt datum, kanske en avläggare från midvinterblotet. Det har i alla fall mycket litet med Jesus födelse att göra. Vad som är vad är nog väldigt svårt att avgöra. Tillägg: Kom på nu att frossandet har nog en del med höstslakten att göra. Förr i tiden hade man svårt att klara djuren under vintern, fodret räckte inte. Därför slaktade man ut allt som inte var nödvändigt och sparade köttet så gott det gick. Givetvis passade man på att äta upp en del också. Enligt uppgifter jag läst nån gång.
Hannele
21-12-2004, 21:40
CITAT (cic @ 19-12-2004, 16:51) Läser ni julevengeliet på julaftons morgon? Varför på morgonen? Ja, vi har alltid läst julevengeliet för barnen - så se inte tror att det är Kalle Ankas födelsedag. Den viktigaste traditionen är på SVT2 kl 11, när Julefrid påbjuds i min födelsestad.
Bettson
21-12-2004, 22:00
CITAT (Hannele @ 21-12-2004, 21:40) CITAT (cic @ 19-12-2004, 16:51) Ja, vi har alltid läst julevengeliet för barnen - så se inte tror att det är Kalle Ankas födelsedag.
Ungefär så har vi tänkt också.
Ljusalfheim
21-12-2004, 23:05
jag blev dumpad av min flickvän idag. och allt är den där sketna jesus fel..
Vad tråkigt för dig, men vad har Jesus med saken att göra?
kerstin z5-6
21-12-2004, 23:31
Tråkigt för dej hursom helst ..
Ska hon bli nunna? Sorry kunde inte hålla mig  Så tråkigt att det tagit slut
Hannele
22-12-2004, 00:20
CITAT (Ljusalfheim @ 21-12-2004, 23:05) jag blev dumpad av min flickvän idag. och allt är den där sketna jesus fel..   Skönt att ha nån att skylla på?
Vi firar julen på så sätt att familj och släkt träffas, äter gott och umgås på ett avslappnat sätt. På julaftonen är det närmsta familjen som gäller, sen kommande dagar blir det besök hos mostrar, kusiner, mormor osv. Jag tycker att julen handlar om att bry sig om varandra, kanske ta hem en ensam bekant och låta den äta tillsammans med alla andra. Jag minns själv en julafton hos min mormor för snart 10 år sen, då en grannfrus man precis hade dött hastigt. Då bjöd hon grannfrun att vara med oss hela julaftonen, så att hon skulle slippa vara ensam. Dagen efter åkte vi hela släkten på julotta. Det kändes som om vi hedrade hennes man då. Jag tycker detta var en fin gest av mormor och glömmer det aldrig.
Vi läser inte julevangeliet på julafton, men jag förstår givetvis de som gör det. Julkrubba har vi i bokhyllan, med belysning ovanpå. Jag spelar gärna julsånger och psalmer vi förknippar med julen. Kristet? Ja, i vårt hem är det så.
Julklappar betyder inte så mycket för mig som vuxen, men när det gäller barn så tycker jag att de ska få uppleva en jul med tindrande ögon! Med julgran, tomte och presenter. Det behöver absolut inte vara exklusiva saker, bara det är nånting extra som gör barnen glada.
CITAT (Ljusalfheim @ 21-12-2004, 23:05) jag blev dumpad av min flickvän idag. och allt är den där sketna jesus fel..  eländes då hm funderar också på om hon blev nunna annars kan de ju inte vara jesus fel väl nåja jag firar inte julen alls så mitt fel e de inte iallafall
Ingrid på Västkusten
22-12-2004, 07:34
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 21-12-2004, 21:02) OK, så ni som firar jul men inte till åminnelse av Kristus, ni firar alltså midvinterblot? Med offer till asagudarna och allt som hör det till? Nej vet Du vad :-)) Jag tror läsning av den gyllene grenen av Fraser är definitivt rekommenderad juleläsning! Nej - att fira ljusets återkomst gör man i så gott som alla religioner inte bara asa-tron :-) Sedan kanske nedanstående länk kan vara av intresse för fler ;-) Klicka här!
Ljusalfheim
22-12-2004, 11:33
Det låter ju absurt! Man lär ju inte känna Gud om man inte lär känna sig själv.. Förstår inte vad en rar pojk som du hade med hennes förhållande till Gud att göra.
Ljusalfheim
22-12-2004, 12:47
ska jag vara ärlig har jag själv svårt att förstå det hela...
Bettson
22-12-2004, 14:04
TYcker nog mest att det verkar som flickstackarens föräldrar har en skruv lös.
Det har inget med religion att göra även om föräldrarna skyller på det. Det riktiga benämningnen kallas kontrollbehov.
Det är synd om dig men ännu mera synd om din fd flickvän. Hon har inte valt föräldrarna och har tydligen inte styrka nog att trotsa dom.
Får du inte vara hennes pojkvän längre så var åtminstone hennes vän. Tro mig hon har behov av vänner.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|