Hej!
I vinter blir vårt nya hus klart och nu har jag börjat fundera mer i detalj på hur trädgården ska utformas. Bland det första vi vill göra är att sätta en häck längs i princip hela tomtgränsen, och frågan är nu vilken häck vi ska välja. Vi har funderat och googlat en hel del men inte hittat något självklart.
Tomten (drygt 1000 kvm) ligger i utkanten av ett villaområde norr om Stockholm, zon 2, ganska blåsigt läge och enligt vår bedömning rätt tung lerjord. Sol i princip hela dagen överallt där häcken ska vara. Tomten är helt oplanerad, typ gammal åker. Det är väg längs tre av fyra sidor, vilket gör att det är väldig insyn och ev. risk för salt (men gång/cykelväg närmast tomten).
Vårt önskemål är en klippt häck (men som inte behöver klippas jätteofta), mest för att få den tät och relativt smal, vi vill att den blir max ca 1 m bred. Den ska också bli ganska hög, ca 2 meter som sluthöjd, men det vore bra om den kan bli lite högre om det behövs för blåsten. Inte städsegrön men ändå hyffsat insynsskyddande även på vintern i form av kvarvarande löv eller tätt grenverk. Helst inte taggar. Jag skulle gärna vilja ha bok men är osäker på om den passar för det här läget. Jag var inställd på avenbok först, men den verkar inte gilla blåst eller vår jord och min man tycker att den inte ser särskilt kul ut på vintern, vilket jag kan hålla med om. Jag skulle föredra en häck som blir en grön, fin bakgrund till planteringar, medan han tycker om de som blommar och har fin höstfärg.
Längs vissa delar, såsom i hörnen och vid utfarten, kommer vi behöva ha en låg häck längs tomtgränsen pga trafiksäkerheten, men där funderar jag på att ha en helt annan häcksort (idegran är mitt val just nu). Frågar gäller alltså de delar där vi kan/får ha en hög häck.
|