Min erfarenhet är att det inte går att lita på någon i dessa sammanhang. I synnerhet inte när det gäller frön. Precis som Ingrid skriver så producerar Impecta inte sina egna frön utan köper in. Jag säjer inte att att Impecta är opålitliga utan att osäkerhetsfaktorn är mycket stor i dylika fall.
Man ska dessutom komma ihåg att när det gäller fröförökat material kan man aldrig vara säker på att det man får är ett "äkta" träd. Frön är alltid generativt material, vilket betyder att korsningar har skett och att egenskaperna därför inte är de samma som hos frökällan.
Därför skulle jag inte våga säga om mitt Mullbär var ett svart eller vitt efter en tvåårig fröplanta. Unga (adventiva) blad skiljer sig ofta mycket från äldre (adulta) blad och för att göra en säker bestämning skulle jag vänta några år tills plantan är ordentligt uppvuxen och därefter gjort en bedömning, gärna med hjälp av en expert.
Fler kännetecken som särskiljer svart och vitt mullbär är lobningen samt tandningen av bladen men också barkstrukturen och tillväxtsättet. Jag vågar inte själv ge någon beskrivning eftersom jag är osäker själv, men jag ska undersöka det lite närmare och återkommer.
|