Sökte på orden tvätta potatis och hamnade här, några år gammal diskussion. Ingenstans verkar finnas den kunskap som Gossen Ruda anar här i diskussionsforumet. Vet inte om han provat att tvätta potatisen innan lagring. För några år sedan besökte jag en ekologisk odling i USA. Potatisen tvättades i ett lager på band och torkades innan lagring. Funderade inte så mycket på det då, men tyckte det verkade onödigt. Jag försökte mig på några gamla sorter förra året. De kom med bladmögel mycket snabbt. Det har jag lärt mig att så snart det börjar komma möglig blast skär man av all blast så nära jorden som möjligt för att inte potatisen ska få brunröta. Om det blir tidigt får potatisen mogna kanske ett par veckor i jorden. Jag kom på tvättningen i USA och provade det, tvättade de små potatisarna noga och torkade dem likaså noga innan lagring i jordkällaren. I år blev det en fantastisk skörd av de små potatisarna jag satte. Bladmögeln visade sig inte tidigare än på de sorter som ska vara motståndskraftiga jag har, snarare tvärtom! Men så förstås är det skillnad på 2012 och 2013 vad gäller vädret, men i alla fall. Den motståndskraftiga potatisen var helt motståndskraftig första åren. Förra året kom en av dessa också jätetidigt med bladmögel. I år var det bättre, men mer spridd över hela landet. Och de gamla känsliga sorterna jag provar kom alltså inte tidigare, snarare senare med bladmögel och gav jättefin skörd i år. Varför har man inte hört om detta tidigare? Att man tvättar bort bladmögelsporer inför nästa år på detta sätt. Prova gärna. I år har jag skaffat ett antal låga brödbackar att lägga ett lager potatis, spola med vattenslangen, vända runt lite, spola igen, låta rinna av och placera i ett mörkt, lite uppvärmt rum med avfuktare för torkning innan lagringen i jordkällaren.
|