Jag har fått smak för detta födoämne och vill bara skriva ner mina erfarenheter och försök och ställa en fråga. Normalt poppar jag en skål varje kväll på landet, sätter på en DVD med japanska flickor och sitter i sängen och tuggar och njuter.

Efter att ha poppat en tid började jag fundera. Poppet beror ju på att vatten i kornet förångas och får det att explodera, undrar om man kan öka detta? Så jag tog och blötlade majskornen i vatten i sex timmar. De svällde upp så det verkade lovande. I pannan med dem. Göta Petter vilken kanonad! Ordentliga knallar som lyfte på locket till kastrullen. När jag sen lyfte på locket när det knallat färdigt blev det en riktig antiklimax, sämsta poppet nånsin. Kornen hade i stort sett bara öppnat sig. I sophinken och sen på normala sättet.
Igår provade jag något nytt, jag var tvungen. Normalt använder jag Milda men nu var Mildan nästan slut så jag fick ta något annat. Kronolja som gått över tiden med 14 år skippades, den luktade linolja. Jag hade dock cocosfett som bara var 2 år över tiden. Det blev mycket bättre än med margarin, stora härliga popcorn. Dessutom poppade det klart på 0-tid, kanske 10-15 sekunder. Cocos har ju lite högre smältpunkt vilket kanske spelar in. Några nackdelar dock. Cocos har en lite särpräglad lukt och smak vilket även popcornen fick lite av. Dessutom är det riktigt fett och besvärligare att diska bort.
Någon annan som har tips?