CITAT (Kakaduan @ 21-12-2004, 16:08)
Nu "stinker" ju färre och färre bussar faktiskt! I Stockholm åker ju bussar runt som inte spottar ur sig något annat än vatten.
Tror egentligen ingen vill ha en helt bilfri stad - det är ju inte problemet. Självklart ska äldre och/eller handikappade kunna åka bil, leveranser göras, etc. Själv tycker jag problemet är (som jag ser hela tiden) de som KAN åka kommunalt men inte VILL av ren bekvämlighet!
Exempel: en kille på mitt jobb bor i Bromma. Han åker, trots bra kommunikationer, stor (!) bil, ensam, den lilla biten över Tranebergsbron och in i city trots att han antagligen skulle komma fortare fram om han åkte tunnelbanan som stannar under huset vi sitter i. DÄR ser jag det stora problemet!
Vad man ska göra åt det är en annan sak - HAN har råd med biltullar, skatter, etc!
Kakaduan
Apropå bränlecellsbussarna som bara sprider vatten ur avgassystemet...I Stockholm, på Södermalm, finns tre (3) dylika busssar varav endast två samtidigt är i daglig trafik i ett EU projekt som pågår i 9 städer inom EU.
Projektet skall pågå t o m 2005 i Stockholm sen tar det slut tyvärr. Varför? Jo tekniken är alldeles för dyr! Bussarna likaså. Jämfört med vad en "vanlig" etanolbuss (i Sthlms innerstad får man inte köra i linjetrafik med annat är just etanol och biogas) kostar en bränslecellsbuss 11 miljoner spänn mot en vanlig som kostar max 4...
Men frågan var ju -"Vad vi tycker om bilar i innerstan...?" Dom måste ju finnas men för mig som befinner mig i trafiken hela dagarna (kör buss i innerstan) är helt otroligt vad många det är som kör som om dom hittat körkortet i Cornflakes-paketet! Speciellt dom som har dyra fiiiiina bilar och tråkigt nog ganska många kvinnor (brandfackla som jag bjuder på!). Okoncentrerat & utan fokus på vad det är dom gör, eller alldeles för mycket fokus på att -"JAG SKALL FRAM NU!".
Väldigt ofta får jag tänka som en schackspelare; dvs några drag framåt för att slippa komma i närsituationer med t ex bilförare som snackar i mobiltelefon samtidigt som dom skall göra en manöver som kväver lite mer än vad de kan ge i den situationen pga att dom är okoncentrerade! Eller bara är väldigt dåliga bilförare.
En buss väger 10 - 18 ton beroende på om den är fulllastade eller om den är en sk ledbuss som är full med folk. Vi kan omöjligt stanna på lika kort sträcka som en bil! Det säger sig väl självt.
Så om vi kunde få bort de dålig bilförarna från innerstan (eller från trafiken helt & hållet!) vore det en drömscenario för oss som finns i trafiken varje dag!
Men trots mina jerimiader om andra trafikanter trivs jag oerhört bra med mitt nuvarande jobb för man träffar så mycket trevliga människor trots allt!
Go jul på er i trafiken, hälsar
Monique