Tack för alla intressanta inlägg!

Spännande!
Jag antar att själva näringsinnehållet i leran kan skilja sig mellan olika typer av lera, varifrån den är hämtad. Någon som vet vilka joner man främst vill åt från lera/stenmjöl? Järn, magnesium osv antar jag?
Jag har fin lera som jag kan hämta vid mina föräldrars sommarstuga. Bra idé att hellre torka den och finfördela än att försöka lösa upp med vatten, låter helt klart enklare. Jag håller på och försöker blanda i gödsel, kompost och täckodlar för att få till mer näring och högre mullhalt så det blir kanske lite svårt att veta exakt vilken behandling som ger vilket resultat men skall försöka lägga till ett inlägg här lite senare med mina observationer

Googlade på bentonitlera och den har tydligen ett vulkaniskt ursprung. Enligt skenet består det huvudsakligen av aluminiumsilikat. Antar att det alltså inte innehåller lika mycket spårämnen som vanlig lera? Intressant det här, får läsa på mer om leror. På en sida om kattsand fick jag reda på att bentonitlera oftast importeras från USA. Fick lära mig mycket nytt idag

Ha det gott allihopa.