Det som gör bentonit så poppulär i massa vitt skiljda tillämningar som kattsand och inkapsling av utbränt kärnbränsle, är framför allt egenskapen att det expanderar kraftigt i kontakt med vatten. Vilket dock också betyder att det krymper kraftigt när det torkar. Detta är inte egenskaper vi letar efter när vi odlar, så jag skulle hellre ta en "vanlig lerjord". Även om bentoniten säkerligen också innehåller näringsämnnen.
De egenskaper vi är ute efter om vi blandar in lera i jorden är: ökad vattenhållande förmåga och ökad partikelyta per jordvolym (ger större reservoar med näringsämnen och snabbare vittring som ger mer näring. Det enklaste är väl att prata med lokal bonde med leriga åkrar. Gräv upp några hinkar när åkern är plöjd och prova. Någon jätteskillnad mellan olika lokaler tror jag inte du kommer att märka. Men en styv lerjord är nog bra, den innehåller högre andel ler än en lätt lerjord.
Sen spelar djupet du tar jorden från roll på grund av jordmånsbildningen. Matjorden, de översta runt 50cm, ovan plogsulan, tror jag är bäst, där är jorden påverkad av odling och biologiska processer som ger mer organiskt material, bättre aggregatbildning, mer vittring. Går du djupare så hittar du alv och modermaterial ("opåverkad" jord). På min odlingslott är leran i alven lämplig för porslinsframställning, Ekeby bruk tog sin keramiklera härifrån. Den är extremt kompakt, har ingen aggregatstruktur, biologisk aktivitet eller organiskt material, och troligen inte så rolig att odla i, men matjorden är jättebra. Det är samma mineraljord, men jormånsbildningen gör matjorden till en fin odlingjord.
|