Jag växte upp i Malmö och vi bodde i höghusen närmast Ribban, Malmös badstrand. Min mamma jobbade halvtid och på somrarna när hon jobbade cyklade jag på hennes tantcykel med lillebrorsan på pakethållaren till stranden. Cykelhjälm var nog inte uppfunnet nej

Sol var det alltid

I husen intill där vi bodde fanns två konditorier och hade vi tur hade vi fått en peng att handla kanelbullar eller franskbrödbullar för. Bullarna åt vi utan smör och bara petade ut allt det mjuka och åt först. Tupperware-bägare med en sugpropp på drack vi saft ur.
Vilket ansvar det var att jag fick ta lillbrorsan med till stranden. Jag var högst tio och han fem år yngre.
Efter det blev vi med sommarstuga, den jag har kvar ännu. Då tillbringades somrarna där. Även där hade jag ansvar för lillebror, men det fanns 2-3 grannfamiljer som hade jämnåriga barn och det fanns alltid någon vuxen i nåt hus. Hade vi tur blev vi skjutsade till sjön och tillbringade många timmar där. Där kajkade vi runt på luftmadrasser i vattnet och en och annan kallsup fick man allt.
Min pappa byggde en trädkoja där pojkarna huserade och vi flickor vågade inte klättra upp där. Vi hade en uggleholk högre upp i samma träd. Ingen trodde det fanns någon uggla i den så pappa skulle plocka ner den. När han stod på taket till kojan och skulle skruva ner den tittade det ut en uggla ur hålet och det var inte långt ifrån att han föll ner av överraskningen. Det blev förbud för pojkarna att använda kojan till uggleungarna var utflugna. Sen plockades holken ner till nästa säsong
Affären i byn låg 2km bort och dit cyklade vi för att handla glass. Hemvägen var mest uppförbacke och grusväg var det förstås. När vi kom hem igen var vi varma och törstiga och den svalkande glassen var glömd.